Dlaczego dziewczyny z Dolnego Śląska „oswajają” programowanie w Krakowie? Co łączy „Girls GO Technology” i FabLab Małopolska? Jak „dogadać się” z komputerem i skąd wzięła się nazwa jednego z najpopularniejszych języków programowania? Dlaczego Przemysł 4.0 potrzebuje kobiet? W miniony weekend do Krakowa zawitała druga edycja projektu edukacyjnego stworzonego przez Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
26 kwietnia w ramach cyklu edukacyjnego „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”, w kreatywnej przestrzeni FabLab, odbył się warsztat „Jak dogadać się z komputerem? Programowanie.” Pomysłodawcą projektu jest Mercedes-Benz Manufacturing Poland (MBMPL), czyli spółka odpowiedzialna za pierwszą w Polsce fabrykę koncernu Daimler w Jaworze na Dolnym Śląsku. Program powstał z myślą o najbliższych sąsiadkach nowo budowanego zakładu, czyli uczennicach liceów i techników powiatu jaworskiego, a jego celem jest inspirowanie młodych kobiet do poszerzania wiedzy z zakresu nowych technologii, inżynierii oraz IT. To bardzo ważne, bo chociaż kobiety zaczynają odgrywać coraz większą rolę w obszarze STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), ich udział w naukach ścisłych jest wciąż niewielki.
- Stworzyliśmy „Girls GO Technology”, bo zależy nam, żeby młode kobiety odrzuciły ograniczające przekonania i odważnie myślały o zawodach technicznych. Przemysł 4.0 potrzebuje kobiet i ich otwartości, kreatywnego myślenia, dokładności, precyzji, zdolności organizatorskich – mówi Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektorka ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych. – Inteligentne fabryki, takie jak ta, która powstaje w Jaworze to doskonałe miejsce do poznawania innowacyjnych rozwiązań i uczenia się nowych rzeczy. Dziś kobiety stanowią 36% załogi, ale wierzę, że będzie nas przynajmniej połowa – dodaje.
Jaworzanki przyjechały do Krakowa na zaproszenie FabLab Małopolska, nowego krakowskiego laboratorium nowoczesnej edukacji. To kreatywna przestrzeń dla hobbystów, majsterkowiczów, modelarzy, architektów, artystów i inżynierów, którzy wykorzystując dostępne materiały i narzędzia mogą tworzyć prototypy nowych urządzeń i wynalazków. Zgodnie z zamierzeniami pod marką FabLab Małopolska w wybranych miastach będą powstawać pracownie, w których mieszkańcy regionu będą mogli realizować swoje pasje.
- Projekt „Girls GO Technology” wpisuje się w działania podejmowane przez FabLab Małopolska, dlatego chcemy w nich aktywnie uczestniczyć. Rozwój technologii, upowszechnianie praktycznej wiedzy oraz inspirowanie do działania to wartości, które nas łączą i które wspieramy – tłumaczy Jakub Hołysz z FabLab Małopolska.
Podczas warsztatów, pod okiem eksperta firmy Indigobird, producenta innowacyjnego oprogramowania Stabilis do zarządzania produkcją (MES), dziewczyny uczyły się podstaw Python’a. To jeden z najpopularniejszych języków programowania na świecie, którego nazwa pochodzi nie tyle od węża-dusiciela, co od popularnej grupy komediowej Monty Python. Podczas warsztatu uczestniczki testowały instalację środowiska Python i PyCharm CE oraz obsługę plików tekstowych, dowiedziały się czym jest algorytm, poznały podstawowe elementy języka Python i podstawowe struktury danych oraz – co najważniejsze – stworzyły swój pierwszy samodzielny projekt programistyczny.
- Programowanie uczy rozkładania problemów na czynniki pierwsze i realizacji założonego celu krok po kroku. To bardzo cenna umiejętność, która potem przekłada się bezpośrednio na sukcesy w realizacji projektów zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym – powiedział Piotr Mikołajczak, CEO Indigobird. – Nie zgadzam się z powszechną opinią o braku predyspozycji kobiet do zawodu informatyka i nie rozumiem dlaczego przygotowujemy je głównie do zawodów nietechnicznych. Wyłączając kobiety z obszaru STEM tracimy ten cenny zasób i jednocześnie pozbawiamy je dostępu do najbardziej przyszłościowych i opłacalnych zawodów. Girls MUST GO Technology! – dodał.
„Girls GO Technology” powstał w 2018 r., obecnie trwa druga edycja projektu, a jej partnerami są: Indigobird/Stabilis, Siemens Polska, Geek Girls Carrots, WSSE „INVEST-PARK”, Klaster Edukacyjny Invest in EDU, Randstad Polska, Politechnika Wrocławska – Wydział Techniczno-Przyrodniczy w Legnicy oraz Seifert Polska. Program odbywa się w dwóch etapach. Pierwszy z nich, skierowany do wszystkich uczestniczek, jest kluczowy dla określenia własnych kompetencji i zainteresowań. Podczas warsztatu “Moja osobowość a moja kariera”, przy wsparciu ekspertów HR, dziewczyny określają swoje mocne strony, odkrywają talenty i predyspozycje zawodowe. Kolejny etap to cykl comiesięcznych spotkań dla uczestniczek, które wiążą swoją przyszłość z branżą STEM. Podczas każdego spotkania poruszany jest inny temat z zakresu technologii przyszłości, ale nie tylko – projekt został pomyślany tak, by nauczyć dziewczyny wiary we własne siły i sprawnego poruszania się na rynku pracy. W ramach warsztatów uczestniczki tworzą strony www, poznają podstawy digital marketingu, SEO, reklam i prywatności w sieci, „oswajają się” ze sztuczną inteligencją oraz digitalizacją produkcji, przygotowują biznes plany, ćwiczą wystąpienia publiczne, piszą CV.
„Girls GO Technology” nie jest jedynym projektem edukacyjnym prowadzony przez MBMPL. Spółka współpracuje z Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, gdzie planowane jest stworzenie klasy patronackiej o kierunku „Mechatronik”, z nowoczesnym programem nauczania i sprzętem dydaktycznym oraz programem zajęć praktycznych w fabryce silników Mercedes-Benz. Firma zaangażowała się również w prowadzony przez Siemens program „Inżynierki 4.0”, skierowany do studentek uczelni technicznych, którego celem jest zwiększenie ich kompetencji cyfrowych w obszarze Przemysłu 4.0.
Źródło: Mercedes-Benz Manufacturing Poland
FOT. MERCEDES-BENZ MANUFACTURING POLAND