POLMED
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  wiadomości  >  Current Article

Impas z Impulsami. Czy ktoś igrał z bezpieczeństwem?

Przez   /   06/07/2022  /   No Comments

Newag – producent pięczoczłonowych Impulsów z floty Kolei Dolnośląskich – rzuca oskarżenia o “dezintegrację systemu bezpieczeństwa” i manipulowanie drogomierzem w użytkowanych przez nią pojazdach. Koleje Dolnośląskie zareagowały oświadczeniem, że to nieprawda. – Ani przez moment nie doszło do zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów – podkreśla Bartłomiej Rodak, rzecznik spółki.

Od połowy kwietnia Koleje Dolnośląskie mają problem z uruchomieniem niektórych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls. We flocie legnickiego przewoźnika jest jedenaście takich pojazdów. Cztery z nich zostały wysłane na przegląd techniczny do firmy Serwis Pojazdów Szynowych ASO Piotr Mieczkowski, która zaoferowała w przetargu o prawie 3 mln zł korzystniejszą cenę niż Newag. Tam okazało się, że Impulsy mają jakąś tajemniczą awarię (lub usterkę), która do dziś uniemożliwia ich powrót na trasę.  W tej sytuacji, kiedy trzeba było zrobić przegląd dwóch kolejnych pojazdów, Koleje Dolnośląskie od razu zleciły ich serwis producentowi, czyli nowosądeckiej spółce Newag. Jeden z tych Impulsów został naprawiony i wrócił do Legnicy, drugi wciąż jest w Nowym Sączu. Z Newagiem konsultowała się też spółka SPS ASO Piotr Mieczkowski, szukając rozwiązania problemu.

“Przyczyny niesprawności pojazdów nie leżą po stronie Newag, a są wynikiem czynności podejmowanych przez podmioty, wykonujące czynności utrzymaniowe, bądź użytkowników” – napisał w wydanym w poniedziałek oświadczeniu producent Impulsów. Choć oskarżenie jest ewidentnie wymierzone w SPS ASO Piotr Mieczkowski – czyli w jedynego konkurenta Newagu na rynku serwisowym – to przy okazji obrywa się również Kolejom Dolnośląskim S.A. za rzekome igranie z bezpieczeństwem pasażerów. Według Newagu, ktoś z tej dwójki dopuścił się “dezintegracji systemu bezpieczństwa” w jednym z diagnozowanych pojazdów, czasowo demontując “urządzejnia systemu bezpieczeństwa”.  Na podstawie przesłanych przez SPS ASO Piotr Mieczkowski danych, dotyczących innego Impulsa, Newag stwierdził “ingerencję w zapisy rejestratora prawnego pojazdu, zmiany dat – cofnięcie i przesunięcie w przód oraz ingerencję we wskazania drogomierza pojazdu”. W związku z manipulacjami przy drogomierzu Newag powiadomił prokuraturę o przestępstwie z art. 306a Kodeksu karnego (“Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5″).

W odpowiedzi na oskarżenia Newagu spółka Koleje Dolnośląskie wydała oświadczenie. Publikujemy je w całości.

Stanowisko przewoźnika Koleje Dolnośląskie S.A. w sprawie oświadczenia NEWAG

Wobec publicznego oświadczenia firmy NEWAG w sprawie rzekomego ingerowania w system bezpieczeństwa w pociągach przewoźnika Koleje Dolnośląskie, których producentem jest NEWAG, Koleje Dolnośląskie S.A. stanowczo wskazują, że bezpieczeństwo pasażerów dla przewoźnika stanowi cel nadrzędny oraz że przewoźnik nie dokonywał jakiejkolwiek ingerencji w system bezpieczeństwa w eksploatowanych pociągach.
Z uwagi na powielanie stanowiska firmy NEWAG w publikacjach prasowych, Koleje Dolnośląskie oświadczają, że wszelkie działania związane z użytkowaniem i serwisowaniem taboru należącego do przewoźnika są transparentne i zgodne przepisami prawa oraz normami technicznymi, regulacjami eksploatacji, przeglądów, itp.
Przewoźnik oświadcza, że:
1. Awaria napędu pojazdów ujawniła się w czasie ich wyłączenia z eksploatacji i nie miała wpływu na bezpieczeństwo realizacji przewozów wykonywanych przez Spółkę. Awaria nie dotyczy „systemów bezpieczeństwa” – jak w swoim oświadczeniu sugeruje NEWAG, ale braku możliwości uruchomienia napędu w pojazdach 45WE. Wszelkie czynności w pojazdach są realizowane zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania i dokumentacją techniczno-ruchową, dostarczoną przez producenta – firmę NEWAG. Co więcej, wspomniana wyżej awaria nie jest „rzekomą usterką”, jak określił ją producent w swoim oświadczeniu, ale realnym uszkodzeniem pojazdu, uniemożliwiającym jego eksploatowanie. Ponadto krzywdzące jest także sformułowanie, iż „niesprawności są wynikiem czynności podejmowanych przez podmioty wykonujące usługi utrzymaniowe lub użytkowników”.
2. Od chwili upływu terminu obowiązywania gwarancji prace utrzymaniowo-naprawcze wysokich poziomów są zlecane w ramach Prawa zamówień publicznych. Wyłonienie wykonawcy przeglądu P3-2 odbyło się po przeprowadzeniu postępowania w formie przetargu nieograniczonego, który 6 lipca 2021 r. wygrał Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o. o. sp. k., proponując wynagrodzenie w wysokości 22,4 mln zł. Firma NEWAG nie została wyłoniona jako wykonawca, bowiem przegrała przetarg z uwagi na ofertę wyższej ceny określonej na poziomie 25,2 mln zł.
3. Koleje Dolnośląskie S.A. o problemach z uruchomieniem pojazdów, których producentem jest firma NEWAG, pierwszą informację otrzymały dwa i pół miesiąca temu (19.04 br.) podczas przeglądu P3-2, przeprowadzanego przez wykonawcę – Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o. o. sp. k.
Po zgłoszeniu awarii do firmy NEWAG, podmiot ten uznał przedstawione informacje za bezzasadne, odmawiając dalszej współpracy i prowadzenia korespondencji w tej sprawie.
4. Firma NEWAG podjęła działania naprawcze dopiero po ujawnieniu awarii w pojazdach 45WE-019 i 45WE-029 wyłączonych z eksploatacji i oczekujących na przekazanie wykonawcy przeglądów celem wykonania przeglądu P3-2. W czasie wystąpienia awarii pojazdy nie były użytkowane i oczekiwały na torach odstawczych stacji Wrocław Główny. Tym samym bezpieczeństwo pasażerów nie mogło być w żaden sposób zagrożone.
5. Pojazdy 45WE-019 i 45WE-029 ze stacji Wrocław Główny zostały dostarczone do producenta, czyli do firmy NEWAG, celem naprawy (usunięcia awarii). Awaria polegająca na niemożności uruchomienia napędu została usunięta w pojeździe 45WE-019, ale do dziś NEWAG nie przekazał precyzyjnych informacji o przyczynach jej wystąpienia. Na przekazanie powyższych informacji przewoźnik nadal oczekuje.
6. Każdy z pojazdów co maksymalnie 7 tys. km przechodzi obsługę techniczną, w trakcie której przebiegi rejestrowane są w dokumentacji technicznej i różnych systemach teleinformatycznych, regularnie sprawdzanych przez komórki wewnętrzne spółki i państwowe organy kontrolujące, m.in. Urząd Transportu Kolejowego. W związku z powyższym sugerowanie, jakoby przewoźnik „cofał” liczniki pojazdów, stanowi bezpodstawne pomówienie naruszające dobre imię przewoźnika.
Przewoźnik Koleje Dolnośląskie S.A. od 10 lat użytkuje pojazdy produkcji NEWAG. Opisane wyżej problemy (awarie) nigdy dotychczas nie występowały. Ani producent, ani organy nadzorujące nie zgłaszały jakichkolwiek zastrzeżeń do prowadzenia procesu utrzymaniowego pojazdów rodziny Impuls przez przewoźnika.
Wobec stwierdzonych awarii uniemożliwiających użytkowanie pociągów, Koleje Dolnośląskie S.A. oczekują od producenta pojazdów, firmy NEWAG, zaprzestania publikowania niepotwierdzonych informacji o przyczynach awarii oraz do niezwłocznego złożenia pełnych wyjaśnień dotyczących konkretnych i szczegółowych przyczyn ich wystąpienia, w tym przedłożenia wiarygodnych dokumentów opisujących przyczyny awarii oraz sposób ich usuwania.

Czasowe wyłączenie części najbardziej pojemnych zespołów trakcyjnych z użytkowania ma negatywne skutki dla komfortu podróżowania. Do obsługi niektórych linii są wykorzystywane mniejsze niż należałoby składy, co powoduje tłok na pokładzie.

- W naszym interesie jest, aby wszystkie Impulsy jak najszybciej wróciły z serwisu do obsługi pasażerów – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy kolei Dolnośląskich S.A. w Legnicy.

FOT. KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 863 dni temu dnia 06/07/2022
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Lipiec 6, 2022 @ 3:31 pm
  • W dziale: wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

img_5342,mVqUwmKfa1OE6tCTiHtf

Koniec sporu zbiorowego w MOPS. Jest porozumienie

Read More →