POLMED
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  kultura  >  Current Article

Dwie premiery „Hymnu narodowego” Wojcieszka

Przez   /   18/03/2016  /   No Comments

Zainteresowanie najnowszym legnickim spektaklem Przemysława Wojcieszka o podzielonej, skłóconej Polsce tu i teraz w państwie rządzonym przez PiS, w której niemal co tydzień odbywają się antyrządowe manifestacje KOD, jest tak wielkie, że zdecydowano o dwóch kolejnych przedstawieniach o statusie premiery. Odbędą się one w sobotę i niedzielę 2 i 3 kwietnia na Scenie Gadzickiego. Bilety po 50 zł.

Jarosław, Antoni, Krystyna, Paweł. Te znane postaci świata polskiej polityki pojawią się wśród bohaterów spektaklu, który powstaje w Legnicy. Po 12 latach od teatralnego debiutu, jakim było głośne „Made in Poland”, Przemysław Wojcieszek powraca na scenę z nową sztukę i polityką w tle. Szykuje się „ostra jazda bez trzymanki” – jak mówi.

Nieco dwuznaczny tytuł „Hymn narodowy” kieruje sprawę zarówno dosłownie, ale – jak zwykle u Wojcieszka – nawiązuje także do utworu muzycznego, w tym przypadku brytyjskiej grupy Radiohead. Powstaje na wskroś współczesna i mocno nieprawomyślna opowieść o pękniętej i skłóconej powyborczej Polsce tu i teraz, a jednocześnie gniewny artystyczny manifest niezgody na rzeczywistość za oknem. Będzie o społecznym zagubieniu, upadku ideałów, manipulacji, potrzebie buntu i obrony przez uniformizacją.

- Są takie projekty, w których trzeba puścić kierownicę i jechać bez trzymanki. Muszę to zrobić, bo chcę się odnaleźć wobec sytuacji, która dzieje się za oknem. W czasie, w którym słowo Polska powróciło z tak ogromną siłą. To niesamowite, że ludzie, którzy nigdy wcześniej nie zajmowali się polityką dziś mówią niemal wyłącznie o tym, co widzą i słyszą wokół – mówi Przemysław Wojcieszek.

W trakcie prób twórcy i aktorzy spotykali się, rozmawiali, ale i podglądali polityków różnych opcji. Od partii Razem, przez liberałów Nowoczesnej, po narodowców Kukiza i PiS. Reżyser nie ukrywa, że na scenie będzie ostro i bez znieczulenia. Dostanie się wszystkim. Zarówno i przede wszystkim tym, co rządzą, ale i tym, co przeciw nim protestują. – Zależy mi jednak na tym, by widzowie dobrze się bawili, ale jednocześnie spojrzeli w lustro, a spektakl dawał do myślenia – dodaje.

Inspiracją dla scenariusza jest zatem samo życie, ale także zakazana w PRL „Mała Apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (kończy się pamiętnymi słowami: “Ludzie, dodajcie mi sił. Ludzie, dodajcie sił każdemu na świecie, kto o tej porze idzie ze mną na całopalenie. Ludzie, dodajcie sił. Ludzie…”) oraz groteskowo-pacyfistyczne, pełne przaśnego humoru „Przygody dobrego wojaka Szwejka” Jarosława Haszka.

„Hymn narodowy” będzie czwartym autorskim dramatem Przemysława Wojcieszka realizowanym w legnickim Teatrze Modrzejewskiej po spektaklach: „Made in Poland” (2004), „Osobisty Jezus” (2006) oraz „Była już taka miłość, ale nie ma pewności, że to była nasza” (2008). W spektaklu, ze scenografią Małgorzaty Bulandy, muzyką Filipa Zawady oraz światłami komponowanymi przez Zofię Goraj, wystąpią: Magda Drab, Ewa Galusińska, Anita Poddębniak, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Albert Pyśk, Pawła Wolak oraz – gościnnie – studentka wrocławskiej PWST Emilia Piech (także współautorka scenariusza).

Popremierowe przedstawienia na legnickiej Scenie Gadzickiego: 9 i 10 oraz 29 i 30 kwietnia o godz. 19.00. Bilety 28 zł (ulgowe 17 zł).

Grzegorz Żurawiński, @kt Gazeta Teatralna

FOT  MATERIAŁY. TEATRU MODRZEJEWSKIEJ W LEGNICY

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 3202 dni temu dnia 18/03/2016
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Marzec 18, 2016 @ 2:11 pm
  • W dziale: kultura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

470237142_1110498447534363_2831267108561525154_n

Legnicka Książka Roku 2023: “Tadeusz Gumiński”

Read More →