Dodatkowe pociągi PKP Intercity, wzmocnione służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., pomoc informatorów mobilnych – kolejarze są gotowi do obsługi pasażerów podczas długich listopadowych weekendów. Kolej przygotowała również sprzęt i organizację ruchu pociągów na warunki zimowe.
Na czas podróży w okresie Wszystkich Świętych i Narodowego Święta Niepodległości PKP Intercity zaplanowało dodatkowe pociągi m.in. z Warszawy do Wrocławia oraz z Gdyni do Łodzi. Podróżni na największych dworcach m.in. w Krakowie, Katowicach i Poznaniu mogą liczyć na wsparcie informatorów mobilnych.
Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. całodobowo przez święta będą monitorowały pogodę i czuwały nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Dyspozytorzy w nagłych sytuacjach będą współpracować z przewoźnikami i wspólnie koordynować ruch. W okresie Wszystkich Świętych na sieci kolejowej będzie ok. 170 zespołów szybkiego usuwania awarii oraz 20 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. Blisko 70 pociągów sieciowych PKP Energetyka będzie w gotowości na wypadek usterek sieci trakcyjnej. 9 lokomotyw osłonowych będzie gwarantowało wsparcie, jeśli nastąpi awaria składów lub zasilania.
Więcej pociągów PKP Intercity na długie weekendy listopadowe
PKP Intercity uruchamia dodatkowe pociągi na dwa długie weekendy listopadowe. Podróżni będą mogli skorzystać z pociągów:
· IC Odra relacji Warszawa – Wrocław – 2 listopada;
· IC Odra relacji Wrocław – Warszawa – 3 listopada;
· EIC Ślęża relacji Wrocław – Gdynia – 2 i 9 listopada;
· EIC Ślęża relacji Gdynia – Wrocław – 3 i 11 listopada;
· TLK Jagna relacji Łódź – Gdynia i Gdynia – Łódź – 1, 3, 9 i 11 listopada;
· TLK Zamoyski relacji Przemyśl – Kraków – 3 i 11 listopada;
· TLK Malinowski BIS relacji Kraków – Warszawa – 3 i 11 listopada;
· TLK Pobrzeże BIS relacji Łódź – Warszawa – Gdynia – 1 i 9 listopada;
· TLK Pobrzeże BIS relacji Gdynia – Warszawa – Łódź – 3 i 11 listopada.
PKP Intercity będzie na bieżąco monitorować frekwencję w swoich składach i jeśli zajdzie potrzeba, w miarę możliwości, uzupełni je dodatkowymi wagonami. W okresie długich weekendów listopadowych obowiązują bilety weekendowe – więcej na intercity.pl.
Informacja dla podróżnych
Informatorzy mobilni pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki i znaleźć odpowiedni peron. Będą dostępni na dziesięciu dworcach w największych miastach Polski (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków Główny, Poznań, Szczecin, Wrocław) w czwartek 31.10, w niedzielę 3.11 oraz w piątek 8.11 i poniedziałek 11.11. Przydatne w podróży informacje m.in. o dostępnych na dworcach usługach prezentuje strona pkp.pl, pomocą w podróży służą także pracownicy Infodworców.
Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w Internecie na portalpasazera.pl, rozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera (dawniej Rozkład Kolejowy) i Rozkład-PKP (dawniej Bilkom). Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach oraz przekazywane w komunikatach głosowych.
#SzlabanNaRyzyko na przejazdach!
Jeśli na przejeździe kolejowo-drogowym dojdzie do awarii lub nieprzewidzianego zdarzenia należy skorzystać z dodatkowych informacji znajdujących się na specjalnej naklejce #ŻółtaNaklejkaPLK, umieszczonej na krzyżu św. Andrzeja lub słupku rogatki. W przypadku zagrożenia życia, po połączeniu z numerem 112, należy podać indywidualny numer przejazdu z żółtej naklejki, który pozwala szybko zlokalizować miejsce zdarzenia, wstrzymać ruch pociągów i wezwać pomoc.
Bezpiecznie w podróży – działania Straży Ochrony Kolei
Podczas świątecznych przejazdów nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będą funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Dodatkowe patrole SOK, wspierane przez funkcjonariuszy policji, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej będą na stacjach, dworcach i w pociągach. Pojawią się tam również patrole z psami. W nocy Straż Ochrony Kolei będzie korzystać ze specjalistycznego sprzętu, m. in. Mobilnych Centrów Monitoringu i okularów termo- i noktowizyjnych.
Do dyspozycji podróżnych jest całodobowy numer alarmowy SOK – (22) 474 00 00. Funkcjonariusze reagują na każde zgłoszenie.
Kolej przygotowana do zimy
Na czas akcji zima, od 15 listopada do 31 marca, w całym kraju zabezpieczony będzie specjalistyczny sprzęt do usuwania skutków opadów śniegu, silnych wiatrów, oblodzeń.
Do odśnieżania torów i rozjazdów zabezpieczono prawie 250 specjalistycznych pojazdów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mogą wykorzystać 248 jednostki, to o 11 maszyn więcej niż w poprzednim sezonie. W gotowości jest m.in. 15 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 50 pługów i 183 odśnieżarki. PKP Energetyka zabezpieczy 66 pociągów sieciowych, w tym pojazdy wyposażone w urządzenia do odladzania i usuwania szadzi z przewodów sieci trakcyjnej.
Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przed oblodzeniem. W tym roku ponad 4400 km przewodów jezdnych będzie pokrywanych specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów m.in. na trasach Warszawa – Trójmiasto i Warszawa – Kraków. Będą też przygotowane do akcji lokomotywy osłonowe, używane między innymi do ściągania uszkodzonego taboru. W gotowości będzie 176 zespołów szybkiego usuwania awarii i usterek. Za utrzymanie linii kolejowych zimą – w przypadku bardzo trudnych warunków – może odpowiadać nawet do 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Intercity prowadzi stałą kontrolę wszystkich składów. Na 6 głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, zabezpieczone są rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewnia całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych. Natomiast na największej stacji postojowej w Polsce – Warszawa Grochów – całą zimę działać będzie specjalne urządzenie, rozprowadzające specjalny preparat zapobiegający nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych.
W okresie zimowym ok. 300 dworców nie będzie zamykanych na czas trwania nocnych przerw technicznych. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.
Wsparcie w czasie podróży
Centrum Wsparcia Klienta (CWK) to działający całodobowo zespół, który zapewnia pasażerom pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień na kolei, spowodowanych np. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, CWK organizuje zastępczy transport podróżnych do stacji docelowej czy wydawanie poczęstunków na dworcach. Pracownicy CWK współpracują z załogami pociągów pasażerskich oraz koordynują obsługę pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe
FOT. PIXABAY.COM