Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przerwała przygotowań do budowy odcinka drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Lubawki. Opublikowany przez resort transportu projekt zmian w Programie Dróg Krajowych traktuje tylko jako zapowiedź. Czeka na ostateczne decyzje Warszawy. Tymczasem Jacek Protasiewicz, nowy szef Platformy w województwie, deklaruje, że S3 rządowi nie odpuści.
Jakąś nadzieją dla regionu jest fakt, że Rada Ministrów dotąd nie zatwierdziła zaproponowanych przez ministra transportu zmian w załączniku nr 5 do Programu Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Ów załącznik zawiera listę inwestycji do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020, dla których przetargi miały być ogłoszone jeszcze w tym roku. Minister transportu Sławomir Nowak chce, aby na listę wpisano fragment obwodnicy dla Warszawy, jednocześnie wykreślając z niej odcinek drogi S3 Legnica-Lubawka. Jako uzasadnienie, podaje stanowisko Czechów, którzy najwcześniej w roku 2018 będą gotowi do przedłużenia trasy po swojej stronie granicy. Ministerstwo twierdzi, że w zwiazku z tym “nie ma uzasadnienia do uruchomienia postępowania przetargowego na tym odcinku S3 jeszcze w 2013 r.” Dla złagodzenia tej decyzji wyjaśnia, że nie oznacza ona rezygnacji z realizacji inwestycji jeszcze w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Zadanie zostało zgłoszone do finansowania w ramach unijnego projektu “Łącząc Europę” (?Connecting Europe Facility?).
W obowiązującej wersji załącznika wciąż nie ma obwodnicy Warszawy, jest za to droga ekspresowa S3 Legnica-Lubawka. Z tego powodu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, odpowiedzialna za ten odcinek, nie przerwała prac nad uzyskaniem ZRID-u, czyli zgody na realizację inwestycji drogowej, będącej podstwą do uruchomienia procedur przetargowych. Mając świadomość z tego stanu zawieszenia, zarówno ministerstwo, jak i GDDKiA od kilku tygodni zwlekają z odpowiedzią na szereg wątpliwości, które zgłosiliśmy im w związku z projektem nowej wersji załącznika.
Być może Platforma Obywatelska zdecyduje się potraktować sprawę S3 jako element politycznej rozgrywki przeciwko Grzegorzowi Schetynie. Schetyna bowiem (podobnie jak europoseł Piotr Borys z Lubina czy poseł Robert Kropiwnicki z Legnicy) wykazywał sporą dozę empatii dla ministra transportu. Przekonywał opinię publiczną, że Nowak ma rację, bo “trudno robić drogę, która miałaby być doprowadzona do granicy, a potem nie mieć żadnej kontynuacji po stronie czeskiej.” (cytat za TVN24). Jacek Protasiewicz, nowy szef dolnośląskiej PO, reprezentuje zupełnie odmienne stanowisko. W wypowiedzi dla TVN 24 mówi, że nie odpuści tej drogi. Chce prosić ministra transportu i premiera, “by nie odkładać tego projektu na długie lata, bo jest ważny i kluczowy dla rozwoju południa województwa”. Po takiej deklaracji, pozytywna dla Dolnego Śląska decyzja rządu wzmocniłaby pozycję Protasiewicza jako regionalnego lidera i przekonała nieprzekonanych o słabości Schetyny.
W decyzji rządowi PO i PSL może pomóc protest, jaki na 15 listopada zapowiadają mieszkańcy Kamiennej Góry. Przez godzinę chcą blokować drogę krajową nr 5 w swojej miejscowości. Do Warszawy spływają też protesty samorządowców z różnych miast Dolnego Śląska. Poniżej publikujemy list, jaki w tej sprawie przesłał do ministra Sławomira Nowaka burmistrz Jawora Artur Urbański.
Pan Sławomir Nowak
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
Wyrażam zaniepokojenie i sprzeciw mieszkańców Jawora wobec decyzji przesunięcia budowy drogi S-3 na odcinku Legnica ? Lubawka na czas bliżej nieokreślony. Decyzja ta jest niezrozumiała i budzi sprzeciw społeczny zwłaszcza ze względu na to, że w ramach budowy drogi S-3 miały być wykonane obwodnice miast, między innymi Jawora. Inwestycja ta ma ogromny wpływ na kształtowanie środowiska i turystyki w naszym regionie.
Jeszcze niedawno budowa tej drogi była niemal pewna, zapewniano w środkach masowego przekazu o pozyskaniu środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację odcinków S-3 Nowa Sól ? Legnica i Legnica ? Lubawka, uczestnicząc w latach 2012 i 2013 w spotkaniach w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu dotyczących opiniowania projektu budowy S-3 byliśmy pewni, że prace projektowe są na ukończeniu.
Z podawanych przez stronę rządową w środkach masowego przekazu informacji wynikało, że przetarg na budowę odcinka Legnica ? Lubawka zostanie ogłoszony w roku 2014, skąd ta nagła zmiana?
Dla mieszkańców naszego miasta i nie tylko odstąpienie od budowy S-3, nawet czasowe, w świetle poniesionych już niemałych nakładów na realizację tej inwestycji graniczy z marnotrawstwem nie tylko środków finansowych ale przede wszystkim zaangażowania ludzkiego w tę sprawę, dlatego trudno zrozumieć decyzję ministerstwa, że odcinek trasy S-3 Legnica ? Lubawka wypada z rządowego programu a zamiast niego na liście znajdujemy obwodnicę Warszawy.
Nie jesteśmy przeciwnikami budowy obwodnicy Warszawy, jako fragmentu trasy S-2, ale nie kosztem mieszkańców Jawora i Dolnego Śląska. W interesie mieszkańców Jawora ale też i mieszkańców naszego regionu, mając na względzie sytuację drogową w tej części Dolnego Śląska wnoszę o rewizję podjętych decyzji i uwzględnienie budowy odcinka drogi S-3 Legnica ? Lubawka w załączniku do Programu Dróg Krajowych w roku 2014.
Z poważaniem
Artur Urbański
Burmistrz Miasta Jawora