Jest szansa na budowę przystanku kolejowego przy Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, aby pracownicy funkcjonujących w pobliżu zakładów mogli dojeżdżać pociągami osobowymi relacji Legnica – Jawor. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowała już stosowany projekt. Jego realizację musiałby jednak sfinansować (ze środków unijnych) Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Sprawą dojazdu do strefy zajął się legnicki poseł Robert Kropiwnicki (Platforma Obywatelska). Jego staniem duże tempo rozwoju oraz ciągły przyrost pracowników w podstrefach Legnica i Legnickie Pole stwarza konieczność dodatkowej sieci połączeń kolejowych na odcinku Jawor-Legnica i uruchomienia przystanku kolejowego Legnica LSSE. Poza posłem, potrzebę takiej inwestycji zgłaszały miasto oraz zarząd Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w odpowiedzi na poselską interpelację informuje, że przystanek jest w planach modernizacji linii kolejowej 137 Legnica – Dzierżoniów.
“Zarządca linii kolejowej nr 137, PKP PLK S.A., przygotowuje obecnie opracowanie studialne pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 137 na odcinku Legnica – Dzierżoniów” i jest w nim rozważana budowa przystanku osobowego SSE Legnica. Budowa przedmiotowego przystanku włączona została także do opracowania dokumentacji przedprojektowej dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją”, zgodnie z projektem budowlanym przygotowanym przez Legnicką Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. W związku z powyższym przewiduje się budowę przystanku osobowego SSE Legnica w km 276+404 linii kolejowej nr 137 wyposażonego w dwa perony jednokrawędziowe o długości 200 m, budowę przejazdu kolejowo-drogowego w km 276+514 oraz budowę dojść do peronów od strony nowo budowanego przejazdu kolejowo-drogowego. Projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 137 na odcinku Legnica – Dzierżoniów obecnie znajduje się na etapie wyboru wariantu realizacji dokumentacji przedprojektowej. Aktualnie nie ma jednak zapewnionego finansowania przedmiotowej inwestycji przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.”
Minister informuje, że marszałek Dolnego Śląska powinien być adresatem wniosków o gęstszą sieć połączeń kolejowych na odcinku Jawor – Legnica, bo to urząd marszałkowski, a nie rząd, jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w zakresie wojewódzkich przewozów pasażerskich. W wyłącznej gestii samorządu województwa leży zwiększenie liczby pociągów kursujących na tej trasie.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI
A więc idzie idzie już kampania…