Od kwietnia tego roku obowiązuje ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Nałożyła ona na jednostki administracji publicznej obowiązek wprowadzenia usług ułatwiających osobom niepełnosprawnym komunikowanie się, także z wykorzystaniem tłumaczy języka migowego, w sprawach administracyjno-urzędowych. Tego samego dnia usługi takie wdrożono w legnickim Urzędzie Miasta.
Są to różne rozwiązania w zakresie komunikacji niewerbalnej, umożliwiające bezpośrednią lub on-line obsługę klientów głuchoniemych, niesłyszących i niedosłyszących. Środowisko ludzi z takimi dysfunkcjami, skupionych w Polskim Związku Głuchych, liczy w Legnicy ok. 120 osób.
Specjalne stanowiska obsługowe czynne są w Kancelarii UM na parterze Ratusza oraz w Akademii Rycerskiej z przeznaczeniem dla klientów Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego. Powstały również punkty obsługi w siedzibie Straży Miejskiej i Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Projekt w 2012 roku realizowała legnicka firma HR Konsulting Sp. z o. o. W system zaangażowani byli certyfikowani tłumacze języka migowego, wykorzystujący możliwości bezpośredniego komunikowania, a także za pośrednictwem internetu, z zastosowaniem stacjonarnego lub mobilnego sprzętu komputerowego i specjalistycznych oprogramowań.
W tym czasie 47 osób załatwiających sprawy administracyjne łączyło się on-line z tłumaczami języka migowego, 22 osoby korzystały z pomocy w siedzibie legnickiego Europejskiego Centrum Obsługi Głuchych, 36 razy pracownicy ECOG przekazywali sprawy klientów Urzędowi Miasta za pomocą komunikatorów. Kilkoro niesłyszących dodatkowo korzystało też z przekazanych im urządzeń mobilnych, co pomogło im otrzymać należytą obsługę np. na dworcach, w aptekach czy sklepach.
źródło: legnica.eu