AGEM new
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  gospodarka i finanse  >  Current Article

Powstaje prototyp wyjątkowej maszyny dla kopalń KGHM

Przez   /   26/04/2018  /   No Comments

Konsorcjum KGHM ZANAM i WB Electronics opracuje prototyp napędzanej elektrycznie górniczej ładowarki. Umowę z KGHM Polska Miedź na realizację prac podpisano 23 kwietnia 2018 roku.

Projekt o nazwie „Ładowarka z napędem elektrycznym bateryjnym do zastąpienia ładowarki typu LKP-0903 z napędem spalinowym w kopalniach KGHM Polska Miedź S.A.” ma charakter pracy badawczo-rozwojowej. Jego celem jest zaprojektowanie i wykonanie 10-tonowej ładowarki z napędem elektrycznym oraz praktyczne sprawdzenie maszyny w trakcie pracy w kopalniach Zagłębia Miedziowego. Będzie to pierwsza w Polsce ładowarka kołowa o napędzie elektrycznym z pokładowym magazynem energii oraz pierwsza w KGHM ładowarka zasilana w ten sposób. Przeprowadzane podczas prób eksploatacyjnych pomiary pozwolą sprawdzić, jak zmiana napędu – ze spalinowego na elektryczny – wpłynie zarówno na dyspozycyjność, efektywny czas pracy i wydajność ładowarki, jak i na obniżenie temperatury atmosfery w kopalni oraz ograniczenie emisji szkodliwych czynników. Według planów miedziowego potentata pierwsza w pełni elektryczna maszyna górnicza z bateryjnym układem napędowym pojawi się w kopalni KGHM w 2021 roku.

KGHM ZANAM ma już za sobą udane doświadczenia z elektrycznym napędem bateryjnym. Samojezdny wóz strzelniczy WS-172, który pracuje w kopalni Polkowice-Sieroszowice od lutego 2018 roku, zbiera bardzo dobre opinie górników strzałowych i dozoru kopalnianego. Zdobył też medal I stopnia w konkursie „Innowacyjne rozwiązania w budowie maszyn i urządzeń górniczych: Innowacyjny produkt” podczas Międzynarodowych Targów Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego KATOWICE 2017. W maszynie tej zastosowano bateryjny napęd modułowego urządzenia pompującego emulsyjny materiał wybuchowy do otworów strzałowych oraz układ sterowania koszem (podnoszona kabina operatora). Napęd bateryjny nie tylko ogranicza emisję spalin i ciepła do otoczenia, ale też eliminuje uciążliwe rozwijanie kilkudziesięciometrowego kabla elektrycznego i zmniejsza natężenie hałasu.

Źródło: KGHM ZANAM
FOT. KGHM ZANAM

    Drukuj       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

tygodnik10

Ile milionów zarobili prezesi KGHM w roku 2023?

Read More →