Przed kilkoma dniami, podczas inauguracji nowej Czytelni Naukowej w odrestaurowanej sali Legnickiej Biblioteki Publicznej, miała miejsce prezentacja najnowszego, XXXV tomu „Szkiców Legnickich”. Co czytelnicy mogą znaleźć w tym naukowym wydawnictwie?
Na zawartość, przygotowanego przez środowisko Towarzystwa Przyjaciół Nauk tomu, składają się artykuły, studia, recenzje, relacje i wspomnienia dotyczące różnych dziedzin i aspektów życia Legnicy, odtwarzające cząstkowy obraz dziejów miasta i regionu od czasów najdawniejszych do współczesnych, a tym samym przywracające, podtrzymujące i konstruujące pamięć zbiorową legniczan o ważnych momentach w rozwoju ich dzisiejszej „małej ojczyzny”.
Zasadniczą część tomu, którego redaktorem jest Wojciech Kondusza, tworzą dwa działy: „Studia i materiały” oraz dział zatytułowany „Kultura artystyczna Legnicy”. Spośród artykułów pierwszego działu na uwagę zasługuje monograficzny tekst Czesława Kowalaka, stanowiący podsumowanie jego wieloletnich badań nad losami powstańców wielkopolskich związanych po wojnie z naszym miastem i o formach upamiętnienia samego powstania w Legnicy.
Godnym polecenia czytelnikom jest artykuł Arkadiusza Malinowskiego o rozwoju przetwórstwa warzyw, ważnego ale wciąż mało znanego sektora gospodarki przedwojennej Legnicy. Przyniósł on miastu duży rozgłos (zwłaszcza przetwórstwo ogórków i kapusty) i dziś do jego tradycji chętnie w Legnicy się nawiązuje. Interesujący, nie tylko dla legniczan, będzie tekst Piotra Wołoszyna o zgrupowaniu wojsk radzieckich w Niemczech, dla których zaplecze stanowiły jednostki drugiego rzutu Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej ze sztabem w Legnicy.
W dziale drugim pomieszczone zostały dwa ważne teksty. Autorem pierwszego jest Zbigniew Kraska. Jego artykuł ma charakter pionierski. Wskazuje na potrzebę i wytycza zakres badań o dziejach legnickiego środowiska plastycznego: jego genezie, sposobach funkcjonowania, potencjale artystycznym i społecznym znaczeniu. Proponuje wątki problemowe i zaprasza do dyskusji na temat sanacji życia plastycznego w Legnicy w kontekście istniejących realiów społeczno-gospodarczych.
Drugi artykuł autorstwa Rogera Piaskowskiego traktuje o uniwersalizmie sztuki na Śląsku w epoce schyłkowego baroku, widzianego przez pryzmat jednego dzieła sztuki o charakterze monumentalnym, jakim jest ołtarz główny w legnickiej katedrze. Wartością pracy jest ukazanie trwałej i od wieków niezmiennej obecności tego wyjątkowego dzieła sztuki w przestrzeni kulturowej Legnicy jako przykładu wspólnego dziedzictwa katolików i protestantów.
Prezentowany tom zamykają tradycyjnie wspomnienia, relacje, recenzje i kronika. Redakcja ma nadzieję, że wzbogaci on wiedzę o mieście, a także przyczyni się do rozbudzenia zainteresowania omawianymi kwestiami w różnych kręgach odbiorców.
źródło: UM Legnica