Collegium Witelona Uczelnia Państwowa pozyskało z funduszy unijnych wielomilionowe środki, dzięki którym campus Uczelni stanie się nowoczesnym i ekologicznym miejscem do nauki, a studenci – także z niepełnosprawnościami – zyskają dostęp do innowacyjnych przestrzeni i technologii, które wspomogą ich rozwój.
Inteligentne sterowanie energią pozyskiwaną z własnych instalacji fotowoltaicznych, wykorzystanie nadwyżek prądu do rozbudowy klimatyzacji, wymiana okien na bardziej energooszczędne – to tylko wybrane unowocześnienia, które Witelonka zrealizuje w latach 2025 – 2027, w ramach unijnego projektu: „Podniesienie efektywności energetycznej z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych w budynkach Collegium Witelona Uczelnia Państwowa”.
Zabytkowe ale nowoczesne
Projekt dotyczy wsparcia zabytkowych obiektów, a – przypomnijmy – campus Witelonki znajduje się w budynkach, które zostały zbudowane w XIX wieku, jako koszary dla grenadierów królewskich cesarza Wilhelma I. Uczelnia otrzymała te obiekty od Skarbu Państwa w 1998 roku. Gruntownie je wyremontowała, przystosowała do potrzeb studentów. I stale dąży do ich unowocześniania. – Wartość najnowszego projektu wynosi 17 mln 990 tys 670 PLN, z czego Witelonka pozyskała z unijnych środków ponad 12 mln PLN. Reszta to wkład własny. Warto zaznaczyć, że nasz projekt znalazł się na wysokim, 9 miejscu, spośród 45 projektów z całego kraju, pozytywnie ocenionych w procedurze konkursowej – mówi Józef Wąsik, kierownik Działu Administracyjno – Technicznego Collegium Witelona Uczelnia Państwowa.
Jak wyjaśnia: – Dzięki wynikającym z projektu inwestycjom, będziemy mogli jeszcze lepiej gospodarować energią, pozyskiwaną z własnych instalacji fotowoltaicznych. Siedem takich instalacji zamontowaliśmy już, w swoim zakresie, na dachach budynków Uczelni, ósma jest na dachu Domu Studenta. Czerpiemy z nich energię, która jest wykorzystywana na potrzeby Uczelni. Dzięki funduszom unijnym, 350 kaloryferów w campusie zostanie wkrótce wyposażonych w zdalnie sterowane zawory grzejnikowe. Wcześniej, we własnym zakresie, wymieniliśmy zawory w ponad 600 grzejnikach. Kupimy też specjalny program komputerowy, który będzie inteligentnie zarządzał ogrzewaniem, m.in. dostosowywał poziom ciepła do godzin zajęć studentów czy godzin pracy administracji Uczelni. W budynkach Witelonki wymienione zostaną też wszystkie okna, na bardziej energooszczędne. Dodatkowo – ponieważ Uczelnia nie zużywa całego, wyprodukowanego przez własne instalacje fotowoltaiczne prądu – wykorzystamy tę nadwyżkę energii do przewidzianej w projekcie unijnym rozbudowy klimatyzacji. W instalacje chłodzenia zostaną wyposażone wybrane sale dydaktyczne i pomieszczenia administracyjne, co na pewno poprawi komfort nauki i pracy. Klimatyzacji doczeka się też Centrum Konferencyjno – Widowiskowe Uczelni – mówi kierownik Józef Wąsik. Podkreśla, że obecny projekt jest kontynuacją prac termomodernizacyjnych, które Uczelnia wykonała w latach 2019 -2023. Wówczas, dzięki wynoszącemu ok. 12 mln PLN wsparciu od Unii Europejskiej oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, wykonane zostało m.in. docieplenie dachów budynków, zrealizowana została modernizacja węzłów cieplnych, wymieniono źródła światła na energooszczędne.
Najważniejszy jest student
Drugim unijnym programem, z którego Witelonka otrzyma w tym roku duże środki, jest projekt „Collegium Witelona – Uczelnia coraz bardziej dostępna”. To bardzo ważny społecznie projekt, dotyczy bowiem zwiększenia szans na kształcenie osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami. Jego wartość wynosi ponad 7 mln 707 tys PLN, z czego 7 mln 471 tys PLN to dofinansowanie Unii Europejskiej.
- To już drugi w ostatnich latach projekt, dzięki któremu nasza Uczelnia staje się coraz bardziej dostępna dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami. Poprzedni wart był 4 mln PLN i wprowadziliśmy dzięki niemu wiele udogodnień, nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, ale też m.in. niedowidzących, niedosłyszących czy osób np. w spektrum autyzmu. Bardzo nas cieszy, że będziemy mogli te działania kontynuować, ponieważ dla nas każdy student, ze swoimi aspiracjami i marzeniami, jest najważniejszy. Badania wykazują, że dzięki takim działaniom, jakie prowadzi Collegium Witelona, wykluczone niejednokrotnie z życia społecznego osoby z niepełnoprawnościami i szczególnymi potrzebami coraz częściej podejmują studia, rozwijają się, znajdują pracę i odnajdują swoje miejsce w społeczeństwie. To bardzo ważne, że nasza Uczelnia bierze w tym udział – mówi Marta Żołnierewicz, Kierownik Działu Badań, Projektów i Współpracy w Collegium Witelona, odpowiedzialna za realizację projektu „Collegium Witelona – Uczelnia coraz bardziej dostępna”.
- Dzięki temu, że nie tylko likwidujemy bariery architektoniczne, ale też zapewniamy specjalne oprogramowania, aplikacje czy narzędzia do studiowania dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, stwarzamy im bezpieczne i przyjazne warunki, kształcimy kadrę i pracowników, zapewniamy opiekę psychologów i terapeutów, to liczba studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami systematycznie w naszej Uczelni rośnie. Obecnie mamy około stu takich studentów – dodaje Małgorzata Moczydlak, Pełnomocnik ds. Osób z Niepełnosprawnościami w Collegium Witelona Uczelnia Państwowa.
Wyciszające kanapy, specjalne komunikatory
W ramach najnowszego projektu, Uczelnia kupi m.in. nowoczesne oprogramowania i aplikacje wspomagające słyszenie, powiększające tekst czy wspomagające komunikację. Powstaną specjalne strefy wyciszenia dla osób neuroróżnorodnych, które źle reagują na zbyt dużą ilość bodźców. Pomieszczenia będą wyposażone m.in. w wyciszające kanapy czy tłumiące hałas z zewnątrz budki akustyczne. Powstanie też sala dla matek karmiących ze strefą sanitarną. Wymienione zostaną drzwi ewakuacyjne. Na terenie Uczelni i w Domu Studenta pojawią się nowe, kontrastowe oznaczenia schodów. Zorganizowane zostanie specjalne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami pomieszczenie rekrutacyjne. – Zależy nam, aby już od momentu rekrutacji, poprzez czas studiowania, odbywania praktyk, po czas znajdowania pracy, nasi studenci z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami wiedzieli, że mogą na nas liczyć – podkreślają Marta Żołnierewicz i Małgorzata Moczydlak.