Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi, mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie.
- Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc przedsiębiorcom, których dotknęła powódź – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Dlatego w placówkach ZUS – na specjalnie oznaczonych stanowiskach obsługi klientów – przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą uzyskać informację o możliwych formach pomocy, w tym odroczenia terminu płatności składek, rozłożenia na raty należności z tytułu składek lub umorzenia należności z tytułu składek za osoby opłacające składki na własne ubezpieczenia – podkreśla rzeczniczka i zaznacza:
- Dotyczy to jednak tylko składek na własne ubezpieczenie. Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek.
Rzeczniczka wskazuje także, że wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo:
- Uprościliśmy procedury rozpatrywania takich wniosków, które będzie opierało się o oświadczenie płatnika. Nie będzie konieczności składania dokumentów obrazujących sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich 3 lat.
Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w Oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS). Dodatkowo od 18 września do 4 października br. w godz. 8.00-15.00 – pod specjalnymi numerami telefonu: 33 825 31 34 i 76 876 45 76 – przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Warunkiem udzielenia ulgi jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem w tym zakresie oraz złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.
Źródło: ZUS
FOT. PIXABAY