Analiza ekspresji białka przy pomocy zjawiska elektroforezy, metody projektowania robotów, zastosowanie efektu Meissnera oraz podstawy patofizjologii ogólnej człowieka. Brzmi jak tajemna akademicka wiedza, zrozumiała tylko dla ekspertów nauk ścisłych i przyrodniczych? Nic bardziej mylnego. To zaledwie ułamek zagadnień, z którymi zmierzyli się uczniowie z województwa dolnośląskiego podczas piątego obozu naukowego ADAMED SmartUP.
O miejsce na tegorocznym obozie naukowym organizowanym w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie starało się kilka tysięcy uczniów w wieku 15-19 lat. Po kilkumiesięcznych zmaganiach i wieloetapowej rekrutacji ostatecznie tę szansę otrzymało 50 najlepszych uczestników, w tym: Paweł Balawender (Strzegom), Jakub Kamiński (Wrocław), Weronika Łysikowska (Wrocław) oraz Stanisław Szleszkowski (Wrocław). Była to dla nich wyjątkowa szansa na rozwinięcie zainteresowań naukowych w jednej z grup tematycznych: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka lub fizyka i nowe technologie.
Przede wszystkim praktyka
Co roku, program edukacyjny obozu jest konstruowany tak, by zapewnić uczniom jak najwięcej praktycznej wiedzy. To dwa tygodnie wakacji spędzone głównie na kampusie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, wypełnione warsztatami, pracą w laboratoriach, ale także i wycieczkami do innych naukowych instytucji. W trakcie tegorocznych spotkań z doświadczonymi wykładowcami oraz praktykami uczestnicy mieli okazję m.in. oglądać pod mikroskopem kryształy białka, nauczyć się technik szycia chirurgicznego, przeprowadzić sekcję narządów zwierzęcych czy skonstruować i zaprogramować własnego robota.
Stanisław Szleszkowski, uczeń VII LO im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego we Wrocławiu podsumowuje: Były to niezwykle intensywne dwa tygodnie wakacji. Najbardziej podobały mi się zajęcia w pierwszym tygodniu, kiedy to mieliśmy stricte medyczny blok zajęciowy, sekcja narządów świńskich czy szycie chirurgiczne. Udział w obozie na pewno pokazał mi, jak wygląda praca lekarza. To coś zupełnie innego niż czytanie działów dotyczących medycyny w książkach szkolnych. Dużo dowiedziałem się również o tym, jak aplikować na studia zarówno w Polsce i zagranicą, jakie mam możliwości, jak mogę to rozwinąć. Dodatkowo nauczyłem się sporo o pracy w laboratorium, jak odpowiednio projektować doświadczenia i w jaki sposób je potem realizować.
Dużą wartością obozu była również możliwość kontaktu z rówieśnikami i uczestnictwa w zajęciach niezwiązanych bezpośrednio z nauką m.in. w zajęciach integracyjnych, warsztatach kulinarnych czy szkoleniu z wystąpień publicznych.
Każda edycja programu to kolejni fenomenalni uczniowie, którzy zarażają nas swoją energią i motywacją do nieustannego rozwoju. Są ciekawi świata, mają pasje, lubią podejmować nowe wyzwania. Obecność na obozie ADAMED SmartUP ma przede wszystkim uświadomić im, jak wielki potencjał posiadają. To też dla nich ogromna szansa na zetknięcie się z wiedzą na poziomie akademickim, a fakt przebywania w gronie rówieśników o podobnych zainteresowaniach dodatkowo motywuje ich, by stawiali przede wszystkim na swoje pasje – podkreśla Martyna Strupczewska, Kierownik programu ADAMED SmartUP.
Kolejne spotkanie wszystkich uczestników piątej edycji programu ADAMED SmartUP będzie miało miejsce już we wrześniu br. podczas Gali finałowej. Tego dnia spośród uczestników obozu zostaną wyłonieni laureaci nagrody głównej, którzy następnie skorzystają z programu indywidualnych konsultacji edukacyjnych. Najlepsi z nich będą mieli też szansę na uzyskanie finansowego stypendium naukowego.
Fotorelacja z piątego obozu naukowego ADAMED SmartUP dostępna jest na stronie: www.adamedsmartup.pl.
Źródło Adamed SmartUP