W najbliższy piątek (18 stycznia) rozpoczną się prace związane z przebudową przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Legnickiej w Lubinie. Kierowców jadących drogą krajową nr 3 Legnica – Lubin czekają utrudnienia na rogatkach miasta. Przejazd zostanie wyłączony z ruchu.
Między Legnicą a Lubinem prowadzone są intensywne prace modernizacyjne. Za kilka tygodni robotami zostanie objęty kolejny odcinek linii do Rudnej Gwizdanowa. Jeszcze w tym roku, inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwoli po ponad dekadzie, przywrócić pasażerski ruch kolejowy w najważniejszych ośrodkach Zagłębia Miedziowego. Podróż będzie szybka, komfortowa i bezpieczna. Jednym z elementów poprawiających bezpieczeństwo są kompleksowe remonty przejazdów kolejowo-drogowych. W tym tygodniu rozpocznie się remont przejazdu przy ul. Legnickiej w Lubinie.
Prace przez całą dobę
W piątek 18 stycznia ruszą prace związane z przebudową przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Legnickiej w Lubinie (Droga Krajowa nr 3). Przebudowa jest elementem kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 289 z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa. Remont przejazdu wymaga całkowitego wyłączenia go z ruchu drogowego. Prace będą prowadzone w cyklu całodobowym (także w godzinach nocnych), aby maksymalnie skrócić ich trwanie i ograniczyć okres wyłączenia odcinka drogi z ruchu. Przebudowa potrwa dwa tygodnie i zakończy się 3 lutego.
Wcześniejsze wykonanie prac nie było możliwe ze względu na komunikacyjne znaczenie DK 3, stanowiącej na tym odcinku kluczowe połączenie na osi północ – południe na zachodzie Polski. Dopiero oddanie do użytku nowo wybudowanego fragmentu drogi ekspresowej S-3 pozwoliło na zorganizowanie ruchu dogodnym objazdem.
Objazd nową trasą
Od 18 stycznia kierowcy jadący od strony Lubina Aleją KEN będą kierowani w ul. gen. Stanisława Maczka, a następnie ul. Chocianowską do węzła Lubin Zachód. Stamtąd drogą S-3 dotrą do węzła Lubin Południe i dalej w kierunku Legnicy. Podróżujący od strony Legnicy poruszać się będą analogiczną trasą. Od węzła Lubin Południe pojadą trasą S-3 do węzła Lubin Zachód, gdzie zjadą w ul. Chocianowską, by dotrzeć nią do ul. gen. Stanisława Maczka i ostatecznie do Alei KEN. Ruch pieszo-rowerowy zostanie utrzymany na przebudowywanym przejeździe. Modernizacja polegać będzie na całkowitej wymianie wszystkich urządzeń i systemów technicznych (systemów sterowania, oznakowania itp.) oraz wymianie nawierzchni.
Ważna inwestycja
Modernizacja linii kolejowej nr 289 między Legnicą Rudną Gwizdanowem ma ogromne znaczenie nie tylko dla komunikacji Dolnego Śląska, ale także dla całej zachodniej Polski. Linia nr 289 jest „łącznikiem” między magistralą E30 z Medyki do Zgorzelca a linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką) z Wrocławia do Szczecina.
Modernizacja znacząco wpłynie na większe możliwości przewozów towarowych, a w rezultacie na odciążenie sieci drogowej. Przeniesienie ciężkich transportów na tory kolejowe jest jednym z priorytetów inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Przykład linii nr 289 dowodzi również, iż prace obejmują nie tylko główne, transgraniczne szlaki i największe miasta. Równie ważne jest zapewnienie możliwości korzystania z pociągu, jako podstawowego środka lokomocji, mieszkańcom mniejszych, lecz nie mniej ważnych ośrodków miejskich. Modernizacja między Legnicą a Runą Gwizdanowem zapewni powrót kolei pasażerskiej do Zagłębia Miedziowego.
Powrót po 11 latach
W ramach inwestycji wykonana będzie wymiana torów, rozbiórka z przebudową na 27 przepustach, przebudowa 12 obiektów inżynieryjnych (w tym wiadukty kolejowe i mosty kolejowe) oraz rewitalizacja 25 obiektów inżynieryjnych (w tym wiadukty kolejowe i drogowe, ściany oporowe, przepusty, mosty kolejowe, kładka dla pieszych).
Na 6 przystankach i 3 stacjach pasażerskich zainstalowana zostanie nowoczesna infrastruktura dla podróżnych. Powstanie nowy przystanek w Lubinie przy ulicy M. Skłodowskiej-Curie. Wszystko po to, aby ułatwić mieszkańcom podróże pociągiem i sprawić, by kolej ponownie stała się podstawowym środkiem transportu w miastach Zagłębia Miedziowego, wykorzystywanym do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły.
Po ukończeniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji linii nr 289, pociągi pasażerskie będą mogły osiągać tu prędkość do 120 km/h, a pociągi towarowe do 80 km/h. Linia wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem zapewniać będzie bezpieczeństwo oraz większą przepustowość.
Kolej po 11 latach wróci do Zagłębia Miedziowego. Modernizacja otworzy dla przewoźników zupełnie nowe możliwości obsługi ruchu aglomeracyjnego w Zagłębiu. Dla pasażerów przyniesie to wyłącznie korzyści – szybkie, komfortowe i dogodne połączenia oraz wysoki standard codziennych podróży.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: ERMATGROUP/ PKP Polskie Linie Kolejowe