W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona ruszył program „Twórcza aktywność”, dzięki któremu młodzi ludzie uczą się wartościowych form spędzania wolnego czasu, również podczas związanej z pandemią izolacji.
Pojęcie tzw. twórczej aktywności budzi we współczesnym świecie coraz większe zainteresowanie. Dowiedziono bowiem, że rozwijanie tej formy aktywności u dzieci i młodzieży ma niebagatelne znaczenie dla ich rozwoju, kształtowania charakteru, umiejętności społecznych, empatii, poczucia satysfakcji. Rozwijanie twórczej aktywności polega m.in. na zachęcaniu młodzieży do działań, polegających na tworzeniu czegoś oryginalnego, użytecznego i społecznie wartościowego w dziedzinie plastyki, muzyki, literatury. Ta umiejętność ma szczególne znaczenie dla zdrowia psychicznego młodych ludzi w czasach pandemii, które wiążą się często z koniecznością przebywania w izolacji.
Być w grupie i z sobą samym
Na tę ważną społecznie potrzebę zareagowała Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy (od nowego roku Collegium Witelona Uczelnia Państwowa). – Rozpoczęliśmy realizację projektu „Twórcza aktywność”. W jego ramach, nasi studenci pedagogiki uczą młodszych kolegów z legnickich szkół średnich twórczego spędzania wolnego czasu – mówi dr Grażyna Maciak z Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych PWSZ im. Witelona.
W pierwszych, z serii zaplanowanych zajęć, uczestniczyli uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy. Pod okiem studentów Witelonki uczyli się samodzielnego tworzenia makramowych i jesiennych lampionów, m.in. ze słoików, sznurków, jesiennych liści i szyszek, osłonek na doniczki z drewnianych wykałaczek czy „magicznych”, ozdobnych świec.
- Zajęcia plastyczne były przede wszystkim dobrą zabawą, ale poprzez tę zabawę młodzież ze średniej szkoły poznała ciekawe sposoby na praktyczne i użyteczne gospodarowanie wolnym czasem, z wykorzystaniem twórczej aktywności. Spotkanie przyczyniło się też do poprawy umiejętności młodzieży do pracy w grupie, poruszaliśmy również tematy związane z asertywnością czy empatią. Jednocześnie zajęcia miały na celu ukształtowanie u tych młodych ludzi umiejętności bycia samym ze sobą, w sytuacji izolacji i zagrożenia pandemicznego – mówi dr Grażyna Maciak z PWSZ im. Witelona. – Wszystko odbyło się w twórczej, ciekawej i miłej atmosferze. Uczniom szkoły średniej zajęcia bardzo się podobały, byli też ciekawi naszej Uczelni, wypytywali o możliwości kształcenia tutaj. Z kolei nasi studenci mogli praktycznie rozwijać swoje dydaktyczne umiejętności – dodaje dr Maciak.
Certyfikat na dalszą drogę
Każdy uczestnik zajęć ze szkoły średniej otrzymał specjalny certyfikat. – Teraz, do czego zachęciliśmy uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, to oni będą mogli zorganizować w swojej szkole takie same zajęcia dla młodszych kolegów ze szkół podstawowych – wyjaśnia dr Grażyna Maciak.
I dodaje: – Twórcza aktywność jest szansą dla młodych ludzi do samorealizacji, niezależnie od płci, rasy, narodowości, wyznania, przekonania, wieku. Jest możliwością wykorzystania przez nich własnych umiejętności oraz rozwijania zainteresowań i pasji, jak również, poprzez konkretne działania, wpływa na zmniejszenie zagrożeń psychicznych u dzieci i młodzieży, co jest w dzisiejszych czasach niezwykle ważne.
Źródło: PWSZ im. Witelona w Legnicy
FOT. PWSZ IM. WITELONA W LEGNICY