Pierwsza polska premiera teatralna, która przygotowywana jest zdalnie w warunkach izolacji, a wyemitowana zostanie w sieci, będzie tematem dwóch radiowych audycji. W niedzielę 3 maja w Kulturalnej Jedynce Doroty Kołodziejczyk (godz. 22.00) o “Nowym Dekameronie” mówić będą Jacek Głomb i Joanna Gonschorek. We wtorek 5 maja w Radiu Wrocław Kultura, w programie Grzegorza Chojnowskiego i Magdy Piekarskiej (godz. 16.00), usłyszymy Jacka Głomba, Łukasza Matuszyka i Aleksandrę Listwan.
Spektakl “Nowy Dekameron” inspirowany jest zbiorem nowel Giovanniego Boccaccia “Dekameron”, którego kompozycja nawiązuje do arabskiej “Baśni tysiąca i jednej nocy”. Zgodnie z tytułem dzieło Boccaccia zostało podzielone na dziesięć dni, podczas których mieszkańcy Florencji, którzy – dla zabicia czasu i z obawy przed szerzącą się zarazą (dżumą) opuścili miasto – przedstawiają kolejno sto (!) swoich opowieści. Ich dominującym motywem jest miłość we wszelkich odcieniach – od najwyższej wzniosłości do najbardziej cielesnego erotyzmu, niegardzącego niekiedy sprośnymi akcentami buffo.
Legnicka całość powstaje w warunkach izolacji. Aktorzy samodzielnie wybrali opowieści, ale też konwencje, w jakich zamierzają je zrealizować. Przygotowali we własnych domach fragmenty całości, opracowując tekst lub pisząc scenariusze inspirowane Boccacciem, sami je sfilmowali i często też sami zmontowali. W ten sposób “Nowy Dekameron” trafi do sieci. Założenia dramaturgiczne, ale też obszerność materiału sprawiły, że premiera składać się będzie z dwóch części, które do sieci trafią w sobotę i niedzielę (9 i 10 maja) o godz. 20.00. Pierwsza część trwać będzie ok. 75 minut, druga – ok. 55 minut.
Całość to realizacja zespołowa. Składać się będzie z 16 części oraz czterech pieśni, które w uwspółcześnionej parafrazie (Robert Urbański) wykona (w formie teledysków) Ewa Galusińska. Będzie prolog, który opracowuje Rafał Cieluch, a także posłowie przygotowywane przez Pawła Palcata. Poszczególne fragmenty sięgać będą po różne konwencje teatralne i filmowe (m.in. animacje komputerowe, teatr cieni, teledysk, plener). Choć za opracowanie muzyczne odpowiada Łukasz Matuszyk, jest prawdopodobne, że aktorzy sięgną czasem w swoich scenach także po wybrane lub wręcz skomponowane przez siebie motywy muzyczne.
Cztery z partii, w tym prolog, będą miały nowe tłumaczenia, których dokonała Anna Wasilewska (wybitna tłumaczka literatury francuskiej i włoskiej). Pozostałe części korzystają z starego (1930) przekładu Edwarda Boyé, często przez realizatorów uwspółcześnianego.
Legnicki “Nowy Dekameron” zrealizują: Jacek Głomb (opieka reżyserska), Karol Budrewicz (montaż spektaklu ), Małgorzata Bulanda (opieka scenograficzna), Łukasz Matuszyk (opracowanie muzyczne), Robert Urbański (konsultacje dramaturgiczne), Andrzej Janiga (udźwiękowienie). Pomysły, realizacje, wykonanie: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Małgorzata Patryn, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Robert Gulaczyk, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak.
Grzegorz Żurawiński, @kt Legnicka Gazeta Teatralna