Od 1 lipca zmienią się zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Co nas czeka w związku z tą rewolucją? Legniczanie pytają o wiele nowych dla nich kwestii, dzwoniąc i odwiedzając działające w Urzędzie Miasta Biuro Gospodarowania Odpadami Komunalnymi. Prezentujemy najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania wraz z odpowiedziami. Zachęcamy jednocześnie do zadawania kolejnych (tel. BGOKP: 76 72 12 340, 76 72 12 341, 76 72 12 342).
- Czy stawki za wywóz odpadów będą mogły zostać zmniejszone?
Od lipca za śmieci segregowane zapłacimy 13,70 zł, za śmieci zmieszane – 17,80 zł miesięcznie od osoby. Miasto, które od 1 lipca będzie właścicielem odpadów, zleci ich wywóz firmie wyłonionej w przetargu. Stawki zostały tak ustalone, żeby wpływy z opłat pokrywały wydatki. Jeżeli okaże się, że wystąpi nadwyżka wówczas nie jest wykluczona obniżka stawek.
- Czy miasto zarobi na przejęciu opłat za gospodarowanie odpadami?
Nie. Opłaty, które wpłyną do kasy miejskiej z tego tytułu, będą musiały być przeznaczone tylko i wyłącznie na ten cel. Gdy wpływy będą mniejsze, trzeba będzie dopłacać z budżetu, albo nawet podnieść opłaty.
- Czy będzie można składać śmieci w workach i czy trzeba kupować pojemniki na odpady?
W domkach jednorodzinnych można gromadzić odpady segregowane zarówno w workach, jak i pojemnikach. Natomiast odpady zmieszane ? tylko w pojemnikach. Worki będą musiały spełniać odpowiednie parametry. Firma, która wygra przetarg, ma zapewnić mieszkańcom pojemniki, np. w formie dzierżawy. Po rozstrzygnięciu przetargu będziemy wiedzieć, jakie warunki zaproponuje firma, która wygra. Na razie warto więc wstrzymać się z zakupem własnych pojemników.
- Jeżeli ktoś zadeklaruje, że segreguje odpady, a będzie wszystkie wrzucał do jednego pojemnika, czy poniesie konsekwencje?
Opłaca się segregować odpady, bo to jest korzystne dla mieszkańców. Prowadząc selekcję, płacimy o 30 procent mniej. Jest to też korzystniejsze dla środowiska. Jeżeli służby kontrolne stwierdzą, że wbrew deklaracji odpady nie są segregowane, to w drodze decyzji administracyjnej nałożona zostanie wyższa opłata, jak za odpady zmieszane.
- Kiedy będą opracowane harmonogramy odbioru śmieci?
Firma, która wygra przetarg, opracuje taki harmonogram. Zostanie on dostarczony mieszkańcom prawdopodobnie w połowie czerwca.
- Czy jest prowadzona edukacja dotycząca odbioru i segregacji śmieci?
Akcja prowadzona jest od blisko roku. Informacje są dostępne na stronie Urzędu Miasta Legnicy www.legnica.eu w zakładce Nowe Zasady Gospodarki Odpadami. Kampania trwa również w Magazynie Miejskim ?Legnica.eu?, w lokalnych mediach oraz podczas konsultacyjnych spotkań prezydenta z mieszkańcami różnych rejonów miasta.
W Legnicy kolejne etapy rewolucji śmieciowej mamy już za sobą. Do końca kwietnia deklaracje złożyło 21,5 tys. właścicieli nieruchomości. Według szacunków służb Urzędu Miasta, powinno to uczynić ponad 25 tysięcy. Osoby, które nie wykonają tego obowiązku, otrzymają decyzje administracyjne ustalające wysokość opłaty. Zdecydowanie gorzej jest z deklaracjami, dotyczącymi nieruchomości niezamieszkałych (np. zakłady pracy, sklepy), na których terenie powstają jednak odpady. Jeżeli właściciele deklaracji nie złożą, otrzymają decyzje administracyjne, określające normę śmieci zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku. Wówczas opłata może być wyższa.
Obecnie trwa procedura związana z przetargiem na wybór firmy, która zajmie się odbiorem odpadów komunalnych. Oto, czym zwycięzca przetargu będzie się zajmował w okresie od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2016 r.:
- transport odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych,
- organizacja akcji odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
- odbiór przeterminowanych leków z pojemników zlokalizowanych w aptekach na terenie miasta Legnicy,
- organizacja selektywnej zbiórki opakowań ze szkła wraz z ich odbiorem,
- zapewnienie właścicielom nieruchomości możliwości wynajmu, dzierżawy lub innej formy dysponowania pojemnikami do zbierania odpadów komunalnych,
- zapewnienie właścicielom nieruchomości możliwości świadczenia usługi mycia, dezynfekcji oraz dezynsekcji i napraw technicznych pojemników na zmieszane odpady komunalne.