Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport na temat przygotowania nauczycieli do wykonywania zawodu. Podstawą opracowania były m.in. kontrole w dwóch legnickich placówkach: Zespole Szkół Muzycznych i Zespole Szkół Integracyjnych. Stwierdzono nieprawidłowości.
W oczach kontrolerów NIK lepiej wypadł Zespół Szkół Muzycznych w Legnicy. W wystąpieniu przesłanym dyrektor Lucynie Huzarskiej stwierdza się, że placówka umożliwia swoim pracownikom awans zawodowy i przestrzega przewidzianych prawem procedur przy uzyskiwaniu przez nauczycieli stażystów statusu nauczycieli kontraktowanych. Nieprawidłowości, wytknięte w piśmie, dotyczą nieuwzględnienia dodatku za pełnienie funkcji opiekuna stażu przy ustalania wynagrodzenia za urlopy wypoczynkowe dla pięciu nauczycieli oraz nierzetelnego, niezgodnego z prawem dokumentowania przebiegu posiedzeń komisji kwalifikacyjnej. Ani jedno, ani drugie nie miało wpływu na działalność ZSM w kontrolowanych obszarach, stąd pozytywna ocena wystawiona przez NIK. Ale szkoła została zobowiązana do wypłacenia nauczycielom należnego im wyrównania.
Przyjęte przez dyrektora Zespołu Szkół Integracyjnych w Legnicy Sławomira Mateję rozwiązania organizacyjne i merytoryczne – jak pisze w wystąpieniu pokontrolnym NIK – “nie w pełni sprzyjały nabywaniu przez nauczycieli stażystów kompetencji niezbędnych do nauczania i wychowania uczniów w kierowanej jednostce”. Nauczycielowi stażyście zapewniono podstawowe warunki do rozwoju zawodowego, ale… Z opóźnieniem zatwierdzono dwa spośród sześciu planów rozwoju zawodowego. Tak jak w ZSM, nie uwzględniono w wynagrodzeniu za urlop wypoczynkowy opiekunów stażu dodatku funkcyjnego z tytułu opieki nad stażystami (stąd konieczność wypłacenia wyrównania). Komisje kwalifikacyjne miały niewłaściwy skład, a ich przebieg był nierzetelnie dokumentowany.
Pełny raport: TUTAJ