Pierwszym operatorem, który wprowadził na polski rynek eSIM jest Orange. Usługa dostępna jest m.in. w ofercie Orange Flex. Czy eSIM ma szansę na stałe zagościć wśród użytkowników smartfonów, czy jest tylko chwilową modą?
eSIM to bez wątpienia innowacyjne rozwiązanie, które zapoczątkowało nową jakość w telefonii komórkowej. Do tej pory każdy telefon, aby spełniać swoją podstawową funkcję, musiał być wyposażony w plastikową kartę SIM. Jej rozmiary zmieniały się wraz z upływem czasu. Pierwszą, tradycyjną kartę (mini SIM) wprowadzono w Polsce w 1996 r. Później, w 2003 r. zastąpiono ją mniejszą wersją (micro SIM), a jeszcze później, w 2012 r. kartą nano, o naprawdę niewielkich rozmiarach. Zawsze jednak jej obecność była konieczna. Kartę należało kupić w salonie lub zamówić u kuriera, który dostarczał ją pod wskazany adres. Konieczne było również oczekiwanie na aktywację, która zazwyczaj trwała ok. 24 godzin. Dziś, dzięki eSIM, cały proces jest o wiele łatwiejszy i szybszy.
Tak prosto nie było jeszcze nigdy
Mimo że w Polsce eSIM pojawił się dopiero na pod koniec 2018 r. za sprawą firmy Orange, jej historia jest nieco dłuższa. Powstała dzięki brytyjskiemu operatorowi komórkowemu Truphone i została bardzo dobrze przyjęta. Główną zaletą karty eSIM jest to, że działa na zasadzie aplikacji, którą należy ściągnąć i zainstalować w smartfonie. W przypadku Orange Flex, aplikacja automatycznie rozpoznaje, czy urządzenie obsługuje technologię eSIM i proponuje skorzystanie z niej na etapie aktywacji oferty. W praktyce eSIM pozwolił na znaczne przyspieszenie procesu aktywacji, w przypadku wyboru nowego numeru całość potrwa kilka minut.Klient nie musi również tracić czasu na wizytę w salonie, czy oczekiwanie na kuriera. Taka usługa jest wyjściem naprzeciw niemu i jego potrzebom. Dużą zaletą eSIM jest również to, że działa nie tylko w smartfonach – może być również używana w popularnych smartwatchach.
Orange znów przeciera szlaki
Pojawienie się na rynku oferty Orange Flex to nowa jakość na rynku telko. Brak długoterminowaych umów, konieczności pamiętania o fakturach czy doładowaniach a do tego wygodna aplikacja do zarządzania kontem, płatności w formie subskrypcji – wszystko dla wygody klienta, który potrzebuje dużo wolności i elastyczności w zarządzaniu ofertą. Tak było również w eSIM. Być może części użytkowników wydawało się, że jest jedynie chwilowa moda, okazało się jednak, że spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem i rozpoczęła dalszą rewolucję rynku telefonii komórkowej, wyznaczanego przez całkowitą niezależność klienta. Na początku eSIM dostępny był jedynie dla właścicieli najnowszych modeli iPhonów, obecnie ta lista się wydłuża. Aktualnie z wirtualnej karty mogą korzystać użytkownicy iPhone XS, XR, XS Max, Apple Watch 3 i 4, iPad Pro, Huawei Watch 3, Motorola RAZR oraz Samsung Galaxy Watch, Galaxy Z Flip, Galaxy S20, Galaxy S20+ oraz Galaxy S20 Ultra. Orange zadeklarowało, że będzie odpowiadało na potrzeby klientów poprzez poszerzanie dostępności usługi na nowe modele. Wprowadzeniem usługi zainteresowana jest również konkurencja.