Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad rozpoczęła odbiór odcinków drogi ekspresowej S3 Legnica – Lubin Południe i Lubin Południe – Lubin Północ. Oba zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem. Na przełomie czerwca i lipca zostaną w całości udostępnione kierowcom. Kłopot jest z odcinkiem Lubin Północ – Kaźmierzów, gdzie opóźnienie wynosi kilka miesięcy.
Wrocławski oddział GDDKiA nie informuje, kiedy będzie gotowy 14-kilometrowy odcinek z Kaźmierzowa do Lubina. Zapowiada tylko, że do czerwca 2019 r. oddane do użytkowania zostaną Miejsca Obsługi Podróżnych przy tej trasie, tzn. MOP II Biedrzychowa i MOP III Lubin (zgodnie z podpisaną umową dzierżawcy mają wybudować MOP-y z całą infrastrukturą, w tym stacje paliw z częścią restauracyjną). Na realizacji tego fragmentu ekspresówki zaważył konflikt w łonie konsorcjum Salini -Pirbex oraz konflikty z podwykonawcami. Efekt? Półroczne opóźnienie. Według wiceministra infrastruktury Marka Chodkiewicza, droga będzie gotowa do marca 2019 roku. Wprowadzenie czasowej organizacji ruchu na węźlę Lubin Pólnoc przwidywane jest w dn. 08.08.2018r.
Budowa odcinków Lubin Północ – Lubin Południe (11,3 km) oraz Lubin Południe – Legnica (22 km) zakończyła się zgodnie z harmonogramem. Wkrótce, po zakończeniu odbiorów, GDDKiA odda je do użytku kierowców. W zależności od realizacji zaleceń przez wykonawcę dotyczących elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych koniecznych do wykonania prac odbiorowych oraz uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie, przewidywany jest termin udostępnienia trasy na przełomie czerwca i lipca br.
Wykonawcą pierwszego z tych dwóch odcinków jest firma Mota – Engil. Ten fragment S3 zaczyna się tuż za węzłem Lubin Północ i linią kolejową. Trasa S3 prowadzi tutaj łukiem omijając od zachodu Lubin. Przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 335 powstał węzeł drogowy Lubin Zachód. Na wysokości miejscowości Chróstnik S3 krzyżuje się z DK3, gdzie powstał węzeł Lubin Południe. W ramach zdania powstają m.in.: dwa węzły drogowe Lubin Zachód i Lubin Południe, wykonano dziewięć obiektów inżynierskich w technologii żelbetowej oraz budowę 12 km dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego i łącznic na węzłach.
Odcinek pomiędzy Chróstnikiem, a węzłem Legnica II (zadanie V) liczy ponad 22 km. Wykonawcą jest firma Budimex. Południowy fragment tego zadania stanowi obwodnicę Legnicy. W ciągu trasy powstają m.in. trzy węzły drogowe: Legnica Północ, Legnica Zachód (połączenie S3 z DK94) oraz Legnica Południe. Ostatni z wymienionych węzłów jest węzłem autostradowym i 7 maja br., poprzez tymczasową organizację ruchu, połączył S3 z A4.
GDDKiA bierze pod uwagę trwające pracę przy przebudowie drogi powiatowej Lubin – Krzeczyn w okolicy w. Lubin Zachód, prace poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego w Lubinie u zbiegu DK3 i DK36 oraz inwestycje związane z przebudową ulic w mieście Lubin. Wszelkie utrudnienia spowodowane remontami i przebudowami przyczyniają się do kumulowania ruchu na obecnej DK3. Zatem terminy oddawanych do użytkowania odcinków będą przekazywane niezwłocznie.
Główne cele budowanej drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku inwestycji to przede wszystkim poprawienie warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, skomunikowanie przygranicznych terenów południowej Polski z centralną częścią kraju.
Budowa trasy ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku realizowana jest przez Oddziały GDDKiA w Zielonej Górze (33 km) oraz we Wrocławiu (84 km). Pierwszy z odcinków (zadanie III), dla których inwestorem jest GDDKiA we Wrocławiu znajduje się pomiędzy węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ, a jego długość wynosi około 14,4 km. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Salini – Pribex, a w ramach zadania powstają m.in. trzy węzły drogowe: Kaźmierzów, Polkowice oraz Lubin Północ.
Źródło: GDDKiA, oprac. PEKA
RYC. GDDKIA