Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie rozważa innego przebiegu drogi ekspresowej S3. A w ewentualną eksploatację legnickiego złoża węgla brunatnego nie wierzy. Na konwencie marszałków minister Sławomir Nowak zapowiedział jej realizację na lata 2014-2020. Z nowego rozdania funduszy unijnych. Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy MTBiGM, dementuje pogłoski o rzekomo rozważanej przez rząd zmianie przebiegu południowego fragmentu drogi ekspresowej S3. Według zielonogórskiej posłanki Bożenny Bukiewicz w nowym wariancie miałaby ona biec tylko do autostrady A2, potem A2 do S5, a nią do A4.
Mikołaj Karpiński przypomina, że przyjęty przebieg planowanej drogi S3 został określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334, z późn. zm.) oraz potwierdzony zadaniami ustalonymi w uchwale Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.
-Jakiekolwiek zmiany w przebiegu drogi ekspresowej S3 wymagają podjęcia zmian legislacyjnych, których MTBiGM nie planuje – pisze rzecznik resortu. – Co więcej, należy mieć na uwadze, że wybór ostatecznej lokalizacji inwestycji drogowej oparty jest o wielokryterialną (kryterium społeczne, środowiskowe, ekonomiczne, urbanistyczne) selekcję kilku wariantów trasy
Czy przygotowania do eksploatacji węgla brunatnego w rejonie Legnicy nie stoją w sprzeczności z planami poprowadzenia przez złoże drogi ekspresowej?
Według ministerstwa, na razie ten problem nie występuje. Wprawdzie przyjęty przez sejmik w 2002 roku plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego zawiera informację o złożach węgla brunatnego, ale nie definiuje ich ochrony, jak również żadnych ograniczeń na ich obszarze.
Mikołaj Karpiński: – Na obszarze złóż węgla brunatnego ?Legnica? i ?Ścinawa? projektowana droga ekspresowa S3 przebiega w pobliżu lub w korytarzu istniejącej już drogi krajowej nr 3, zaś ewentualna eksploatacja złóż węgla wiązałaby się z koniecznością likwidacji istniejącej dk nr 3, będącej głównym połączeniem drogowym łączącym województwo dolnośląskie z województwami lubuskim i zachodniopomorskim oraz z przejściem granicznym w Jakuszycach (Czechy). Przebieg drogi ekspresowej S3 poza obszarem złóż węgla brunatnego ?Legnica? i ? Ścinawa? spowodowałby także ominięcie miast Lubin i Legnica, które są ważnymi ośrodkami miejskimi i przemysłowymi.
MTBIGM przypomina, że droga ekspresowa S3 ma duże znaczenie międzynarodowe, stanowi polską część międzynarodowej trasy E65 z Malmö w Szwecji do miejscowości Chaniá w Grecji. Trasa E65 jest główną arterią transportu ładunków samochodami ciężarowymi z Europy Południowej do Europy Północnej.
.