OSOBUS
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  kultura  >  Current Article

Legnickie warszaty “Lato w teatrze” w Chobieni

Przez   /   18/08/2020  /   No Comments

Wczoraj Teatr Modrzejewskiej z Legnicy rozpoczął dwutygodniowe warsztaty artystyczne pn. Lato w teatrze – Projekt NATURA(LNIE) w Chobieni. Warsztaty potrwają dwa tygodnie i zakończą się 28 sierpnia spektaklem plenerowym w Chobieni.

LATO W TEATRZE to ogólnopolski program Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest popularyzowanie pedagogiki teatralnej.
Autorskie warsztaty przygotowywane przez pedagogów i artystów są dla dzieci i młodzieży szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie i zabawę teatrem.
Na zajęciach w Chobieńskim Ośrodku Kultury stawiło się dwadzieścioro młodych ludzi w wieku od 8 do 16 lat. Tegoroczne warsztaty prowadzą dwie legnickie aktorki: Joanna Gonschorek i Katarzyna Kaźmierczak oraz twórcy od lat współpracujący z legnickim teatrem: Amadeusz Naczyński (muzyk, kompozytor) i Piotr Tetlak (scenograf, performer). Profesjonalnego wsparcia ruchowego i tanecznego udzieli młodym latoteatralnym aktorom Madi Rostkowska, migająca choreografka, również związana z legnickim teatrem. Uczestnicy pracują w trzech grupach: aktorskiej, muzycznej i scenograficznej. Ponadto opiekują się nimi pedagożki: Irena Podlewska i Halina Kowalowa, ponieważ tegoroczne LWT jest prowadzone w formie półkolonii według przepisów Kuratorium Oświaty. Irena Podlewska dzieli się z uczestnikami także swoją wiedza przyrodniczą, ponieważ tematem tegorocznego LWT jest natura. Koordynatorkami projektu są: Joanna Rostkowska z legnickiego teatru oraz Nela Kujawska z Chobieńskiego Ośrodka Kultury. Całość dokumentuje zdjęciowo i filmowo Karol Budrewicz.
Warsztaty zakończą się spektaklem NATURA(LNIE), który zostanie pokazany 28 sierpnia br. o godz, 16.00 na boisku lub w przystani nad Odrą w Chobieni.

Poniżej idea projektu, którą rzeczywistość przewrotnie zweryfikowała w ostatnich miesiącach epidemicznego napięcia.

„ Naszym zamierzeniem jest przywrócenie dzieciom radości płynącej z życia i zabawy blisko natury. Odpowiadamy w ten sposób na poważny problem społeczny, jakim jest nadmierna technologizacja młodego pokolenia. Pomysł zrodził się z obserwacji, jaką może poczynić bez większego trudu każdy rodzic czy opiekun pracujący z najmłodszymi. Życie dzieci w naturalny sposób i na wzór życia dorosłych odchodzi od realnego doświadczenia w sfery aktywności wirtualnej. Nie ma sensu ani negować, ani nadmiernie walczyć z tym nieuchronnym zjawiskiem. Warto jednak uczulać najmłodszych na korzyści, jakie mogą płynąć z poznawania świata natury i życia w zgodzie z nim.
To przede wszystkim kwestia uczenia empatii, która zanika, kiedy jej przedmiot staje się obojętny. Dzieci nie będą w stanie przejąć się cierpieniem zwierząt czy zagrożeniem dla roślin, jeśli nie poznają ich bliżej, jeśli te będą dla nich jedynie nieciekawym tłem na nielicznych spacerach. Dyskutowane obecnie szeroko zagrożenia dla środowiska naturalnego wbrew pozorom są tematem przede wszystkim dla dzieci. To one już niebawem przejmą obowiązek troski o planetę. Pokazywanie im płonących lasów czy cierpiących zwierząt nie jest najlepszą drogą do budzenia wspomnianej empatii. To może budzić przede wszystkim strach. Dużo bardziej skutecznym sposobem jest natomiast rozbudzanie czułej ciekawości, wspólne poznawanie i nauka troski o inne istoty żywe. Jeśli dziecko pozna i zrozumie życie drzew – tym chętniej w dorosłym życiu będzie przeciwdziałać ich wycince. Jeśli pokocha owady czy ptaki – będzie pamiętać w przyszłości, by jego czyny nie zagrażały bytowi tych stworzeń.
Spektakl, który chcemy przygotować z dziećmi ma być oparty właśnie na pobudzaniu czułej więzi między nimi a światem natury. Dlatego też proces przygotowań do spektaklu w dużej mierze odbywać się będzie na spacerze, w lesie czy na łące. Każda grupa będzie w ten sposób poszukiwała inspiracji dla swoich artystycznych działań. Spacery będą podlegały dwóm zasadom, zasadzie poznawania i zasadzie obserwacji. Dlatego też jednym z prowadzących jest. Irena Podlewska- nauczycielka biologii z miejscowej szkoły, potrafiąca wytłumaczyć dzieciom podstawowe procesy natury. Najważniejszym zadaniem będzie jednak uważna i skoncentrowana obserwacja, czy to ptaków, czy mrowiska, czy np. rozłożenia porostów w lesie.”

LATO W TEATRZE to program Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest popularyzowanie pedagogiki teatralnej. Program składa się z konkursu grantowego na realizację dwutygodniowych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży, szkoleń z zakresu pedagogiki teatru oraz artystyczno-edukacyjnych projektów objazdowych w namiocie cyrkowym.
W aktualnej 13. edycji programu dofinansowanie otrzymało 40 ośrodków z całej Polski – 17 organizacji pozarządowych i 23 samorządowe instytucje kultury.
Instytucje, które w poprzednich latach co najmniej trzykrotnie organizowały Lato w teatrze, mają za zadanie zrealizować projekt wspólnie z organizacją partnerską, która dotychczas nie brała udziału w programie. Ten moduł został nazwany Lato w teatrze +, a dofinansowanie przyznano 4 ośrodkom.
Autorskie warsztaty przygotowywane przez pedagogów i artystów są dla dzieci i młodzieży szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie i zabawę teatrem.

Więcej informacji na temat programu na:

www.latowteatrze.pl

www.facebook.com/programLatowteatrze

LATO W TEATRZE 2020 organizują:

w ramach modułu LATO W TEATRZE+
Gminny Ośrodek Kultury w Górznie + Gminne Centrum Kultury i Biblioteka w Płośnicy
Gminny Ośrodek Kultury w Stepnicy + Stowarzyszenia Plantacja Wyobraźni – Mały Dom z Barlinka
Grupa Inicjatywna Baranówko + Wiejskie Stowarzyszenie Integracyjne Wiestin
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie + Fundacja Migawka

w ramach modułu LATO W TEATRZE
A la teatr, Babiogórskie Centrum Kultury im. dr Urszuli Janickiej – Krzywdy, Biblioteka – Centrum Kultury i Promocji Gminy Lubiewo, Centrum Kultury i Promocji Gminy Ciężkowice, Centrum Kultury i Promocji Gminy Strzyżewice z siedzibą w Piotrowicach, Centrum Kultury i Sportu w Jabłonowie Pomorskim, Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach, Dom Kultury w Strzelnie, Fundacja Ditero, Fundacja KONTRA/BANDA, Fundacja MUCHA, Fundacja PRO FUTURO, Fundacja t:, Fundacja Teatr Latarnia, Fundacja TIFF Collective, Gminne Centrum Kultury w Gorzycach, Gminny Ośrodek Kultury w Uściu Gorlickim, Lubartowski Ośrodek Kultury, Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, Miejski Teatr Miniatura, Ośrodek Teatralny Kana, Ośrodek Kultury Kraków – Nowa Huta, Słupski Ośrodek Kultury, Stowarzyszenie Bliżej Szkoły, Stowarzyszenie Kolektyw Kobietostan, Stowarzyszenie K.O.T., Stowarzyszenie Multi.Art, Stowarzyszenie Origo, Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Dobre, Stowarzyszenie Teatr Nowy, Suwalski Ośrodek Kultury, Śląski Teatr Lalki i Aktora “Ateneum, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr Kameralny w Bydgoszczy, Terra Artis Lanckorona

Źródło: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

FOT/. RYC. KAROL BUDREWICZ, NELA KUJAWSKA/ TEATR MODRZEJEWSKIEJ W LEGNICY

    Drukuj       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

webpharm-7-6698f61b3dd02

Jak wybrać produkty typu krople do oczu i preparaty na włókniaki?

Read More →