AGEM new
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  styl życia  >  Current Article

Legnickie drogi rowerowe wg Najwyższej Izby Kontroli

Przez   /   02/05/2023  /   No Comments

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła stan i rozwój drogowej w 10 miastach, m.in. w Legnicy. Jakie wnioski?

Jednym z ocenianych parametrów była dynamika rozwoju infrastruktury rowerowej w latach 2019 – 2022. Przyrost dróg rowerowych w tym okresie wynosił 18 proc. (z 26,60 kilometrów do 31,40 kilometrów), pasów ruchu dla rowerów – 493 proc. (z 15 metrów do 89 metrów), a dróg dla pieszych i rowerów – 45 proc. (z 8 kilometrów do 11,7 kilometrów).

Żeby ocenić, czy to dużo, sięgamy do “Koncepcji przebiegu tras rowerowych dla Legnicy” z 2017 r.  Zaprojektowano w niej 6 głównych tras dla rowerzystów poprowadzonych przez miasto w różnych kierunkach. Łącznie miały mieć 57,84 długości. Gdyby budować je w takim tempie, na jakie wskazuje raport NIK (1 476 metrów na rok), to realizacja tej podstawowej sieci (bez  dopełniających ją 11 krótszych tras) zajmie jeszcze 18 lat. I to tylko przy założeniu, że już 31,4 km tej sieci już mamy gotowe.

Inny parametr z raportu NIK to gęstość infrastruktury rowerowej, czyli stosunek 1 km infrastruktury rowerowej do 1 km2 powierzchni miasta. Na 10 skontrolowanych w 2018 miast Legnica była pod tym względem czwarta od końca, przed Gdynią, Radomiem i Wałbrzychem (na 1 km2 powierzchni ma 610 metrów infrastruktury rowerowej). W 2022 r. nadal jest czwarta od końca, bo przegoniła Konin, ale uciekł jej Radom (na 1 km2 powierzchni ma 780 metrów infrastruktury rowerowej).

Autorzy raportu oceniają też jakość infrastruktury rowerowej w poszczególnych miastach. W przypadku Legnicy zwracają uwagę, że wzdłuż dróg dla rowerów pojawiają się bariery lub inne przeszkody oraz roślinność ograniczająca przejazd. Inny problem wskazany przez NIK to występowaniu progów i uskoków na drogach dla rowerów i drogach dla pieszych i rowerów przekraczających dopuszczalną wysokość (1 cm). “Wystąpiły nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego i utrzymania poddanych oględzinom elementów infrastruktury rowerowej. Mogły one negatywnie wpływać na bezpieczeństwo, atrakcyjność i wygodę użytkowania infrastruktury rowerowej” – czytamy w raporcie.

NIK wystawia jednak Urzędowi Miasta w Legnicy dobrą ocenę. Podsumowuje:

“W mieście obowiązywały dokumenty o charakterze strategicznym, odnoszące się do celów w zakresie utrzymania i rozwoju miejskiej sieci infrastruktury rowerowej;

– w urzędzie gromadzono dane na temat zasobu miejskiej infrastruktury rowerowej;

– urząd w ramach bieżącego nadzoru monitorował zadania z zakresu przygotowania i realizacji przedsięwzięć dotyczących infrastruktury rowerowej, które wykonywane były przez Zarząd Dróg Miejskich w Legnicy;

– drogi z infrastrukturą rowerową posiadały organizację ruchu wprowadzoną na podstawie zatwierdzonych projektów organizacji ruchu;

– dokonywana była kontrola prawidłowości wykonania zadań technicznych, wynikających z realizacji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu;

– przeprowadzano również kontrole dotyczące prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach”.

Pełny raport NIK – przeczytaj TUTAJ

FOT. PIOTR KANIKOWSKI

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 443 dni temu dnia 02/05/2023
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Maj 2, 2023 @ 10:11 am
  • W dziale: styl życia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

Opening blank page of vintage brown hardcover book

Spacer historyczny po trzech wiekach Akademii Rycerskiej

Read More →