Z inicjatywy KGHM Polska Miedź S.A. ruszył Think Tank promujący ekspansję zagraniczną polskich firm. ?Poland, Go Global !? to przedsięwzięcie realizowane wspólnie z ICAN Institute, wyłącznego przedstawiciela Harvard Business Publishing Corporation w Polsce. W konferencji inaugurującej Think Tank wzięło udział ponad 200 przedstawicieli polskiego biznesu. Projekt ?Poland, Go Global !? powstał z myślą o polskich firmach, które coraz częściej planują ekspansję na zagraniczne rynki. Ma on pomagać w wymianie informacji oraz promocji wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej internacjonalizacji przedsiębiorstw i innych podmiotów życia gospodarczego.
KGHM, po przejęciu kanadyjskiej spółki Quadra FNX, ma wiele cennych doświadczeń w tym zakresie. Transakcja ta, dzięki której spółka stała się globalnym graczem, była bardzo dobrze oceniona przez rynek. Podkreślali to uczestnicy konferencji inaugurującej ?Poland, Go Global !?, którą zorganizowano 12 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
- Ta transakcja była niesłychanie skomplikowana, wymagała wielu decyzji po obu stronach,
i w przedsiębiorstwach, i w administracji, ale wszystko poszło bardzo gładko. Było to zrealizowane
po mistrzowsku ? mówił Wiesław Rozłucki z Rotschilda.
- Z jednej strony mówimy, co możemy zrobić dla firm i w jakim zakresie, a z drugiej zapraszamy
do tworzenia wspólnych grup interesów w krajach, w których KGHM zainwestował ? wyjaśniał Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź S.A.- Fundamentem współpracy jest oczywiście rachunek ekonomiczny. KGHM chce od polskich firm dostać konkurencyjną ofertę współpracy polegającą na dostarczeniu produktów i usług do tych projektów, w których uczestniczy. Jednocześnie firmy będą mogły promować swoje usługi u innych odbiorców
To są przede wszystkim rynki w Chile, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech, czyli zarówno projekty KGHM jak i KGHM International.
Uczestnicy konferencji dyskutowali m.in. na temat potencjalnych kierunków inwestycji polskich firm, strategii ekspansji, pozycji polskich marek w świecie. Z raportu firmy doradczej PwC z maja br. wynika, że wielkość bezpośrednich inwestycji polskich za granicą od 2004 roku dynamicznie rośnie.
W ubiegłym roku łączne skumulowane przepływy polskich przedsiębiorców za granicą wyniosły blisko 45 mld dolarów. Zdaniem Jacka Sochy z PwC będziemy świadkami wchodzenia kolejnych firm na zagraniczne rynki.
- Polskie firmy potrzebują nowych rynków zbytu, dla niektórych Polska staje się za mała. Po drugie, część firm polskich ma strategię stawania się firmami globalnymi, w związku z czym muszą rozpocząć ekspansję za granicą. Po trzecie, wejście z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi jest bardziej opłacalne i lepsze niż eksport ? podkreśla Jacek Socha.
Think Tank ?Poland, Go Global !? będzie organizował m.in. konferencje naukowe i warsztaty szkoleniowe. Przygotowywane będzie także specjalne, cykliczne wydawnictwo. Uruchomiona została już strona internetowa pod adresem www.polandgoglobal.pl z informacjami na temat podejmowanych inicjatyw.
/ tekst i zdjęcie: Departament Komunikacji KGHM Polska Miedź S.A./