Przywrócenie kolejowych połączeń pasażerskich w Zagłębiu Miedziowym oraz sprawniejszy transport towarów – to najważniejsze efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Dziś spółka podpisała umowę wartą prawie 190 mln zł na modernizację 40 km linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Odnowionych będzie 9 stacji i przystanków. Dodatkowy przystanek powstanie w Lubinie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim umowę na realizację zadania „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów”. Głównym efektem inwestycji będzie poprawa systemu komunikacji na Dolnym Śląsku.
- Podpisanie umowy na modernizację linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów to dla mnie niezwykle ważne wydarzenie. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie połączą najważniejsze miasta Zagłębia Miedziowego – Głogów, Lubin i Legnicę. Wiem od mieszkańców
i samorządowców, że wszyscy na to bardzo czekają. Zwiększy się dostępność do kolei oraz nastąpi wzmocnienie gospodarcze naszego regionu. Trzymam kciuki za sprawne przeprowadzenie wszystkich prac – mówi Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski.
Krótka podróż, nowy standard obsługi pasażerów
Dzięki inwestycji PLK powstanie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Dwukrotnie szybciej – 120 km/h pojadą pociągi pasażerskie. Czas przejazdu skróci się o połowę z ponad godziny do ok. 30 min.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kolejną umowę na realizację inwestycji, która usprawni komunikację regionalną. Efektem będzie możliwość przywrócenia ruchu pasażerskiego z Legnicy do Rudnej Gwizdanów i lepsze połączenia między miastami województwa dolnośląskiego. Zmodernizowana linia istotnie zwiększy możliwości przewoźników towarowych –mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na 10 stacjach i przystankach poprawi się standard obsługi pasażerów. Odnowione perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów. Obiekty będą dobrze oświetlone i wyraźnie oznakowane. Uwzględniony jest odpowiedni dostęp dla osób o ograniczonej mobilności. Planowana jest budowa nowego przystanku Lubin Stadion. Będzie on położony w odległości ok. 1,5 km od stacji Lubin Górniczy. Nowy, funkcjonalny peron będzie wyposażony m.in. w wiaty, siedzenia oraz pochylnie ułatwiające dostęp do obiektu.
Towarowy „łącznik” – towary na tory
Istotnie zmienią się warunki dla transportu towarowego. Składy z ładunkami pojadą nawet 80 km/h. Sprawny transport będzie efektem m.in. wymiany 36 rozjazdów i odnowienia 65 obiektów inżynieryjnych. Zakres przewidzianych prac na 40 km obejmuje m.in. tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych znacznie zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów
i kierowców. Budowa nowego wiaduktu kolejowego na stacji Koźlice dodatkowo usprawni system komunikacji.
Na dolnośląskiej sieci kolejowej trasa Legnica – Rudna Gwizdanów jest „łącznikiem” między magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą
od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką, łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin). Obecnie na linii Legnica – Rudna Gwizdanów prowadzony jest tylko ruch towarowy.
Wartość całego projektu POIiŚ 5.2-7 „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów” to 196 mln zł (netto). Dofinansowanie unijne: 130 574 734 zł (netto). Wartość podpisanej dziś umowy to 189 986 974 zł (netto), a dofinansowanie unijne: 126 436 332 zł (netto). Wykonawcą prac jest TORPOL S.A. Czas realizacji do końca 2019 r.
Źródło: PKP PLK
FOT. TWITTER/ PKP PLK