Niewiele miast w Polsce posiada już inteligentne rozwiązania centralnie sterujące ruchem ulicznym. W Legnicy trwa budowa tego systemu. To ogromna inwestycja, warta ok. 21,3 mln zł. Na jej realizację miasto zdobyło w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie ponad 18 mln zł (ok. 85 proc. wartości) unijnego dofinansowania. Warto przypomnieć, że legnicki projekt spotkał się z uznaniem Forum Innowacji Transportowych w Krakowie, które wyróżniło go „Nagrodą Innowacyjności w Transporcie 2012”.
Na zaproszenie prezydenta Tadeusza Krzakowskiego przedstawiciele konsorcjum trzech firm – Integrated Solutions, Orange i Koma Nord, które zwyciężyło przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj, zaprezentowali w Ratuszu (29 października) elementy powstającego już w Legnicy systemu. – Jesteśmy miastem na topie. Inteligentne zarządzanie jego strukturami, innowacyjność oraz najnowsze technologie służące mieszkańcom są jednym z naszych priorytetów – podkreślił prezydent. – Zintegrowany system zarządzania ruchem i transportem publicznym ma, według specjalistów, poprawić płynność ruchu na drogach, ich przepustowość, sprawnie rozładowywać korki, reagować na wszelkie zdarzenia drogowe i na bieżąco informować pasażerów o czasie dojazdu autobusów MPK na konkretny przystanek. System to nowoczesność, wygoda i bezpieczeństwo – dodał Tadeusz Krzakowski.
Ta na wskroś nowoczesna inwestycja rozpoczęła się w 2013 roku i powinna potrwać do 2015. System pozwoli na automatyczną analizę oraz regulację ruchu pojazdów w mieście. Detektory ruchu wraz z monitoringiem na 43 zmodernizowanych strategicznych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną za pomocą sieci światłowodowych (o długości 18 kilometrów) i radiowych informować będą centrum o wszelkich zdarzeniach drogowych. Centrum określać będzie natychmiastowe zastosowanie optymalnych rozwiązań, dostosowanych do zmiennych warunków na drogach.
Bramy nad skrzyżowaniami zaopatrzone zostaną w wizualne elektroniczne tablice, wyświetlające informacje dla kierowców. Przypominają one ekrany telewizyjne, a wskazywać będą również możliwe trasy alternatywne. Powstaną też podsystemy realizujące priorytety dla transportu publicznego i pojazdów specjalnych. Na centralnych przystankach autobusowych pojawią się elektroniczne tablice, również o zmiennej treści, dynamicznie przekazujące informacje dla oczekujących pasażerów, dostępne również na stronie www. 62 autobusy miejskie zostaną wyposażone w komputery pokładowe, odbierające, przetwarzające i przesyłające informacje.
To tylko niektóre z elementów i funkcji, jakie wypełniać będzie system zdecydowanie podnoszący bezpieczeństwo oraz płynność ruchu drogowego w naszym mieście. Płynność jazdy, mniej hamowań i startów, to również mniejsze zużycie paliwa i mniejsze wydatki kierowców na jego kupno, a więc korzyści ekologiczne i ekonomiczne.
źródło: UM Legnica