Dokonując zmian w swoich budżetach, powiatowe samorządy z Jawora i Złotoryi dopuściły się istotnego naruszenia Ustawy o finansach publicznych a następnie zignorowały Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu, która wezwała je do poprawienia wadliwych uchwał. Czy RIO je ukarało? Nie. Usankcjonowało bezprawne decyzje.
Obie uchwały naruszają art. 243 Ustawy o finansach publicznych, w którym określono dopuszczalny poziom spłat z tytułu poręczeń i gwarancji w stosunku do dochodów jednostki samorządu terytorialnego.
Uchwała Rady Powiatu Złotoryjskiego pochodzi z 31 sierpnia 2017 r. Zwiększa planowane dochody, zmniejsza planowane wydatki i zwiększa rozchody z tytułu spłaty zaciągniętego kredytu do kwoty 920,5 tys zł.
Uchwała Rady Powiatu Jaworskiego, podjęta tego samego dnia, w ramach restrukturyzacji zadłużenia powiatu zwiększa planowane przychody o 11,2 mln zł i zwiększa rozchody o 11,2 mln zł.
Według wyliczeń Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, w pierwszym przypadku dopuszczalny współczynnik został przekroczony o 1,07 proc., w drugim o 16,87 proc. Stwierdziwszy istotne złamanie Ustawy o finansach publicznych, RIO przesłało do obu samorządów wezwanie do “usunięcia naruszenia prawa w nieprzekraczalnym terminie do dnia 16 października 2017 roku”. Nieprzekraczalny termin minął. Ani Rada Powiatu Złotoryjskiego, ani Rada Powiatu Jaworskiego nie przejęła się pismem RIO. W zakwestionowanych uchwałach nie zmieniono ani przecinka.
Co w tej sytuacji zrobiła RIO?
RIO uchyliła zakwestionowane przez siebie zapisy w uchwałach, a następnie własną decyzją wprowadziła do obu budżetów dokładnie takie same.
Moje trzy grosze: W efekcie okazało się, że: a) współczynnik współczynnikiem a rady wcale nie muszą go respektować; b) wezwania RIO można bezkarnie lekceważyć; c) “frajerskie samorządy” tracą na przestrzeganiu prawa – “cwaniackim” nie dzieje się krzywda; d) RIO cieszy się wśród samorządowców takim samym autorytetem jak nauczyciel, który apeluje o spokój, gdy uczniowie nakładają mu kosz na głowę. Lucyna Hanus - prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, do której zwróciliśmy się o wyjaśnienie tej sytuacji – wskazuje na różne uprawnienia organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego i regionalnych izb obrachunkowych. Radzie powiatu nie wolno uchwalić budżetu, który nie będzie zachowywał relacji określonej w art 243 Ustawy o finansach publicznych, ale RIO w ramach postępowania nadzorczego może to uczynić. Rozumiem. Ale przykład powiatów złotoryjskiego i jaworskiego nie wydaje się przez to ani odrobinę mniej deprawujący. Piotr Kanikowski
Tak w nieskończoność się nie da. Co teraz napiszą w programie naprawczym?