Krótsza trasa przez centrum miasta czy dłuższa obwodnicą? To pytanie, które zadaje sobie codziennie wielu kierowców poruszających się między południowym a północnym krańcem Legnicy. To jednak koniec tego dylematu. Mamy wyniki analizy ruchu, która jednoznacznie prezentuje najlepszy wariant przejazdu. Sprawdźcie koniecznie!
Płynność poruszania się pomiędzy miejscowościami leżącymi nieopodal Legnicy zdecydowali się sprawdzić specjaliści z firmy Yanosik oraz belgijskiego Be-Mobile. Dysponują oni narzędziem – platformą Flow Check, która pozwala na przeprowadzenie analizy ruchu na ściśle określonym obszarze.
- Miesięcznie przetwarzamy ok. 50 mld próbek GPS, które pozwalają nam na weryfikację płynności ruchu w danym miejscu. Dzięki temu możemy podpowiedzieć kierowcom, którędy warto jechać, aby dotrzeć do punktu docelowego szybciej – mówi Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.
Aby zweryfikować, która trasa pozwala na najszybsze przemieszczanie się pomiędzy miejscowościami położonymi na północ i południe od Legnicy, specjaliści z Yanosika i Be-Mobile wyznaczyli dwa punkty – początkowy i końcowy, a następnie połączyli je trzema różnymi wariantami przejazdu.
- Za punkt początkowy obraliśmy Gniewomierz, natomiast za końcowy – Rzeszotary. Dla tej relacji wytyczyliśmy trzy trasy przejazdu. Pierwsza przechodzi przez DK3 i S3. Druga przez centrum Legnicy – m.in. przez ul. Kościuszki, ul. Złotoryjską oraz ul. Piastowską. Trzecią zaś poprowadziliśmy przez Bartoszów – wyjaśnia Jacek Szaczuk z Be-Mobile.
Dokładny przebieg tras prezentuje mapka poniżej:
Tak przygotowana analiza pozwoliła specjalistom z Yanosika oraz Be-Mobile na sprawdzenie, która opcja przejazdu między Gniewomierzem a Rzeszotarami będzie najszybsza.
- Aby nasze badania były wiarygodne, przeprowadziliśmy je w dniach: 14 – 25 września, w godzinach 15:00-18:00, z wyłączeniem dni weekendowych. Dzięki temu mogliśmy sprawdzić, jak kształtuje się ruch w godzinach szczytu, czyli wtedy, gdy większość mieszkańców Legnicy i okolic przemieszcza się między pracą a domem – dodaje Wesołowski.
Wyniki analizy prezentuje poniższy wykres. Widać na nim doskonale, że niezależnie od godziny przejazdu, najszybszą opcją na dotarcie do Rzeszotar jest przejazd DK3 i S3.
- Z naszej analizy wynika jednoznacznie, że kierowcy chcący przedostać się jak najszybciej z Gniewomierza do Rzeszotar, powinni zdecydować się na przejazd obwodnicą. Wybranie tego wariantu sprawia, że mogą oni zaoszczędzić nawet 8 minut. Jest to o tyle ciekawe, że droga ta, ze wszystkich trzech przez nas wytyczonych, jest najdłuższa. Ma 20 km, przy czym np. przejazd przez centrum jest o prawie 5 km krótszy – zauważa Jacek Saczuk.
Dane zebrane przez firmę Yanosik i Be-Mobile to cenne informacje dla kierowców poruszających się po Legnicy oraz jej najbliższych okolicach. Jednak nie tylko dla nich wyniki analizy mogą być przydatne.
- Wyniki tego typu analiz są również bardzo wartościowe dla władz miast czy operatorów dróg. Pozwalają bowiem na monitorowanie ruchu, a w dalszej perspektywie – usprawnianie go. To natomiast może stać się pierwszym krokiem do tworzenia tzw. Smart City, czyli miast wykorzystujących nowoczesne technologie do zwiększenia wydajności infrastruktury miejskiej – podsumowuje Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.
Yanosik:
Neptis SA to polska firma notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych znana z komunikatora dla kierowców Yanosik. Za pomocą aplikacji czy urządzeń dedykowanych użytkownicy mogą ostrzegać się przed różnego rodzaju zagrożeniami na drodze: fotoradarami, kontrolami prędkości, wypadkami czy remontami. System ten obecny jest na poskim rynku od 2009 r. i od tego czasu zyskał rzeszę zwolenników. Obecnie z aplikacji korzysta średnio 1,5 mln użytkowników miesięcznie, a co 2 sekundy dodawane jest nowe zgłoszenie dotyczące bieżącej sytuacji na trasie. Firma Neptis SA aktywnie angażuje się w działania promujące bezpieczne zachowania na drogach.
http://yanosik.pl/traffic
Be-Mobile:
Wykorzystując swoje doświadczenie w inteligentnej mobilności, Be-Mobile opracowuje najnowocześniejsze rozwiązania dla zarządców dróg, firm transportu publicznego, producentów samochodów, nawigacji i firm logistycznych, w celu usprawnienia codziennej mobilności.
Be-Mobile, z belgijską firmą telekomunikacyjną Proximus jako większościowym udziałowcem, dzięki swoim nowoczesnym narzędziom sprawia, że ruch jest bezpieczniejszy i płynniejszy. W Be-Mobile Connected Car & Traffic Platform dane ze smartfonów lub prowadzących pojazdy są łączone z danymi z czujników drogowych, informacjami multimodalnymi, danymi parkingowymi i wieloma innymi.
www.be-mobile.com
Źródło: Yanosik
RYC. YANOSIK
FOT. PIXABAY.COM