Ważą się losy przyznanej w ubiegłym roku 85-milionowej dotacji na zakup taboru dla Kolei Dolnośląskich. Po dwóch nieudanych przetargach na pociągi, władze legnickiej spółki złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o zmianę warunków realizacji projektu. Jeśli CUPT powie “nie”, pieniądze mogą przepaść.
Eksperci Centrum Unijnych Projektów Transportowych analizują złożony w październiku wniosek Kolei Dolnośląskich.
- W przypadku ich akceptacji przez CUPT, będzie także konieczne uzyskanie zgody Instytucji Zarządzającej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, czyli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – informuje Karolina Grot, naczelnik Wydziału Informacji i Promocji CUPT.
Koleje Dolnośląskie mogą się spodziewać odpowiedzi przed końcem grudnia 2019 r.
W kwietniu 2018 roku spółka Koleje Dolnośląskie podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu pod nazwą “Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”. Zgodnie z umową legnicka spółka miała kupić 11 nowych jednostek taboru o pojemności docelowej dającej możliwość przewiezienia łącznie 4.170 osób, tj. pięciu czteroczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) i sześciu trójczłonowych Spalinowych Zespołów Trakcyjnych (SZT). CUPT przyznał Kolejom Dolnośląskim na ten cel 85,1 mln zł dotacji ze środków unijnych. Wartość całego projektu szacowano na nieco ponad 209 mln zł. Taki był też budżet inwestycji. Ogłoszono dwa przetargi i w obu wszystkie zgłoszone oferty o kilkadziesiąt milionów złotych przekraczały tę kwotę. Dwa przetargi zostały unieważnione. Na wrzesień zarząd Kolei Dolnośląskich zapowiadał trzeci, poprzedzony dialogiem technicznym z potencjalnymi dostawcami taboru.
Żeby wywiązać się z umowy z CUPT, Koleje Dolnośląskie muszą do końca 2022 roku zrealizować określone w umowie wskaźniki, czyli dysponować nowym taborem (EZT i SZT) pozwalającym na przewiezienie 4.170 pasażerów. Czy CUPT widzi zagrożenie dla realizacji projektu ”Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” według pierwotnych warunków?
- Zgodnie ze stanowiskiem beneficjenta planowana jest zmiana zakresu rzeczowego projektu, a więc i pierwotnych warunków. Mimo wszystko CUPT nie widzi zagrożeń w zakresie wdrożenia projektu w zakładanym terminie - twierdzi Karolina Grot.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI