PWSZ2
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  gospodarka i finanse  >  Current Article

Będą środki z Kolej+ na linię z Legnicy do Złotoryi

Przez   /   21/04/2022  /   2 Comments

Zarząd województwa dolnośląskiego otrzyma z rządowego programu Kolej + środki na rewitalizację 24-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice Zdrój oraz dwa inne zadania inwestycyjne. W następnym etapie przewiduje się odbudowanie dalszego fragmentu tej trasy, od Jerzamnic do Lwówka Śląskiego.

Do drugiego etapu programu Kolej + Dolny Śląsk zgłosił 4 projekty. W oparciu o złożone opracowania planistyczno-prognostyczne 3 z nich uzyskały dofinansowanie. Poza rewitalizacją odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego, w ramach Kolej+ rząd sfinansuje rewitalizację ciągu komunikacyjnego Zgorzelec – Bogatynia oraz szereg inwestycji, które mają poprawić jakość połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. ten ostatni projekt zakłada wybudowanie infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów.

Dla mieszkańców Złotoryi, ale też Lwówka Śląskiego, najistotniejsze znaczenie ma rewitalizacja linii kolejowej  nr 284 między Legnicą a Jerzamnicami Zdrój, bo to milowy krok w stronę przywrócenia połączeń pasażerskich na trasie Legnica – Złotoryja – Lwówek Śląski – Jelenia Góra. Od lat zabiegają o to samorządowcy z powiatów złotoryjskiego i lwóweckiego.

Jak informuje Urząd Miarszałkowski Województwa Dolnośląskiego, kolejnym krokiem będzie uzgodnienie z zainteresowanymi samorządami kwestii współfinansowanie wkładu własnego do inwestycji oraz późniejszego finansowania uruchamianych połączeń pasażerskich. Program Kolej Plus zakłada realizację inwestycji do 2028 roku i przewiduje dofinansowanie projektów przez państwo (PKP PLK) przy zachowaniu wkładu własnego zaangażowanych samorządów.

 - Prowadzimy ambitny i największy w skali kraju projekt przejmowania nieczynnych linii kolejowych, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskie. Z myślą o Dolnoślązakach chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie poruszać się po regionie koleją. Rządowy program Kolej+, w ramach którego dofinansowanie otrzymają trzy inwestycje kolejowe w naszym regionie, pomoże rozbudować kolejową mapę Dolnego Śląska i ułatwić mieszkańcom komunikację między miastami naszego województwa – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

- Zależy nam na ciągłym poszerzaniu kolejowej mapy Dolnego Śląska. Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mieli jak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. Dzięki Programowi Kolej Plus miejscowości takie jak między innymi Złotoryja zostaną włączone do sieci dolnośląskiego transportu kolejowego – mówi Tymoteusz Myrda, zzłonek zarządu województwa dolnośląskiego. - Z kolei Krajowy Program Odbudowy pozwoli na zrealizowanie inwestycji, które zapewnią zwiększenie dostępności do rynku pracy oraz do regionów o dużej atrakcyjności turystycznej – dodaje.

Z Legnicy w stronę Złotoryi ma odbijać jedna z odnóg planowanej Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego.

FOT. PIOTR KANIKOWSKI

    Drukuj       Email

2 komentarze

  1. lustrator pisze:

    ale chodza plotki ze zioberko to sfinansuje ze swoich.Bo ma albo da z reparacji wojennych od Niemcow.Juz niebawem.Jak tylko beda to stara pierdola z Legnicy natychmiast nas zawiadomi.

  2. Mirosław z Lubina pisze:

    Artykuł “Będą środki z Kolej Plus na linię kolejową z Legnicy do Złotoryi” zamieszczony w portalu internetowym 24legnica.pl z dnia 21.04.2022 r. autorstwa Piotra Kanikowskiego jest nieaktualny. Ze względu na wstrzymanie przez UE wypłaty środków finansowych w ramach KPO do końca 2022 r. nie rozpocznie się proces rewitalizacji linii kolejowej nr 284 o długości 24,276 km.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

img_5342,mVqUwmKfa1OE6tCTiHtf

Koniec sporu zbiorowego w MOPS. Jest porozumienie

Read More →