“Skala zaangażowania KGHM Polska Miedź S.A. i pomocy w walce z rozprzestrzenianiem się koronawirusa nie wpływa na zyski firmy. Nie będzie miało też wpływu na wysokość proponowanej przez zarząd KGHM dywidendy za 2019 rok” – poinformował nas KGHM. Zadaliśmy też pytanie o koszt wynajęcia Antonova AN-225 Mriya.
Jak informowaliśmy, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów sprowadziła z Chin 80 ton środków ochrony osobistej do walki z koronawirusem SARS CoV-2. Ładunek przyleciał do Warszawy gigantycznym Antonovem AN-225 Mriya wynajętym od ukraińskiej spółki Antonov Company. We wczorajszym komunikacie dla mediów KGHM informował, że “transport na zlecenie KPRM przygotowały spółki KGHM Polska Miedź S.A. i Lotos S.A.”. Ale właściciele Antonova, którzy też pochwalili się tym przelotem na swoim fanpage`u, o żadnej z polskich spółek Skarbu Państwa nie wspominają. Piszą za to, że lot został zamówiony przez brytyjską spółkę Chapmana Freeborn Airchartering Ltd. To firma pośrednicząca w organizacji czarterowych lotów samolotami transportowymi i pasażerskimi. “Jesteśmy bardzo zobowiązani naszemu klientowi Chapmanowi Freebornowi za współpracę i możliwość wspólnego wykonania tak ważnej i niezbędnej misji ” – podkreśla Antonov Company.
Zapytaliśmy KGHM, na czym konkretnie w ich przypadku polegało “przygotowanie transportu”. Dostaliśmy odpowiedź, że “priorytetem jest dostarczenie do polskich szpitali i służb medycznych koniecznego zaopatrzenia. KGHM Polska Miedź S.A. angażuje się w operacje ze względu na ponad 20-letnie kontakty z rynkiem chińskim i bycie nieprzerwanie zaufanym partnerem dla chińskich firm.:
Zapytaliśmy, czy przy “przygotowaniu transportu” KGHM korzystał z pośrednictwa Chapman Freeborn Airchatering Ltd i ile za to zapłacił. Dostaliśmy odpowiedź, że “koszt wynajęcia samolotu AN-225 Mrija oraz innych samolotów, które są wykorzystywane do transportu jest oczywiście objęta tajemnicą handlową wszystkich partnerów i nie może być podawany publicznie. Jest to standard wszystkich umów handlowych.”
Zapytaliśmy, czy przed wynajęciem Antonova An-225 Mriya KGHM analizował możliwość dostawy takiej samej ilości środków ochrony innymi samolotami. Chcieliśmy wiedzieć, co wykazały te analizy. Z KGHM dostaliśmy odpowiedź, że “były przeprowadzone analizy i badanie rynku”. KGHM pisze: “Decyzja o wynajęciu konkretnego środka transportu zapada na podstawie: dostępności i oferowanej ceny w stosunku do ładowności. Oferty są przedstawiane przez dostawców lub/i przez firmy transportowe. Oferta dotycząca Antonow An-225 była bezkonkurencyjna cenowo w stosunku do ofert innych samolotów.”
FOT. KGHM POLSKA MIEDŹ S.A.