Za tydzień firma Fewaterm rozpocznie długo oczekiwany remont hali peronowej oraz tunelu łączącego ją częścią kasową dworca PKP w Legnicy. Przetarg został rozstrzygnięty ponad rok temu, ale trzeba było zaczekać na zgodę konserwatora zabytków i inne formalności. Operacja jest bardzo skomplikowana, bo dworca nie można zamknąć.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami inwestora, prace przy części peronowej dworca kolejowego w Legnicy miały być zakończone jeszcze w 2019 roku. Ale ruszają z kilkumiesięcznym poślizgiem.
- Pasażerowie zyskają wyższy komfort podróży już pod koniec 2020 r. – deklaruje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zgodnie z umową, w ramach modernizacji przebudowane zostaną dwa perony, z których odjeżdżają pociągi pasażerskie (tzn. peron trzeci i czwarty). Platformy zostaną podwyższone, co ułatwi korzystanie z wszystkich typów pociągów. Na czterech peronach zostaną zamontowane windy, które ułatwią przemieszczanie się po stacji podróżnym o ograniczonych możliwościach ruchowych, pasażerom z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi, rowerami. Tak jak w części kasowej legnickiego dworca, z myślą o osobach niewidzących pojawi się oznakowanie dotykowe ułatwiające im poruszanie się po peronie. Będzie nowe oświetlenie i nagłośnienie, ławki, tablice informacyjne. Odnowione zostaną pomieszczenia dawnych posterunków dyżurnych ruchu na obu peronach. Wszystkie elementy małej architektury – łącznie z zegarami – zaplanowano w stylistyce retro, by podkreślić zabytkowy charakter stacji.
Odnowiona zostanie zabytkowa hala peronowa – jedna z trzech na terenie Polski, inspirowana halą dworca Hamburg Hauptbahnhof. Zaplanowano gruntowaną renowację konstrukcji stalowej, jej wzmocnienie i zabezpieczenie powłoką antykorozyjną. Na żółte deski wymienione zostaną małe estetyczne pokrycia z blachy. Fewaterm uzupełni przeszklenia, zainstaluje nowe rynny. Projekt przewiduje odtworzenie świetlika, by dach wyglądał dokładnie tak jak na dawnych rysunkach i zdjęciach. Do wymiany jest przeznaczona instalacja elektryczna i lampy. Zakres zadania obejmuje również przebudowę głównego przejścia z części kasowej na perony oraz schodów. Dawny blask odzyskają kute balustrady. Umowa nakłada na wykonawcę remontu obowiązek zadbania o odwodnienie i izolację, a także wymianę sieci wodno-kanalizacyjnej. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna przebiegające obok peronów nr 3 i 4.
Inwestycja będzie kosztować 28 mln zł. Zgodnie z założeniem, prace mają być prowadzone przy normalnie funkcjonującej, pełnej pasażerów stacji.
- W trakcie modernizacji na stacji zostanie utrzymany ruch pociągów. Prace rozpoczną się równocześnie na obu modernizowanych peronach. Dla podróżnych, na czas prac, dostępne będą pozostałe platformy. Możliwe będzie również korzystanie z przejścia podziemnego. Miejsce prowadzenia prac zostanie odpowiednio zabezpieczone i oznakowane – informuje Radosław Śledziński.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI