415 milionów złotych – to wartość dwóch inwestycji Kolei Dolnośląskich o kluczowym znaczeniu dla rozwoju spółki.
Pierwsza z nich jest zakup 12 pociągów Elf 2, które w ramach umowy z 2021 r., trafią do Kolei Dolnośląskich do końca tego roku. 4 sztuki zobaczymy już do końca czerwca.
W ramach umowy z PESA do 2024 roku Koleje Dolnośląskie mają wzmocnić swój tabor o 25 sztuk nowoczesnych, pięcioczłonowych pociągów najnowszej generacji Elf 2, zwiększając tym samym tabor do 88 pojazdów. Zdecydowaną większość, bo aż 65 proc., będą stanowiły pojazdy elektryczne.
– Inwestycja w tabor jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców Dolnego Śląska, którzy coraz chętniej wybierają kolej, jako swój środek transportu. Przypomnę tylko, że w 2022 roku pobiliśmy rekord, przewożąc 16 milionów pasażerów. To więcej niż przed okresem pandemii – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Poza tym już w lipcu Koleje Dolnośląskie planują uruchomić nową halę serwisową w Legnicy, która pozwoli na zdecydowanie większą samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw pociągów. Stan surowy obiektu został zamknięty i obecnie trwają prace wykończeniowe (roboty dachowe, instalacyjne, elektryczne), prowadzone są roboty żelbetowe, a także tynkarskie wewnątrz hali.
- W konsekwencji stworzymy także nowe miejsca pracy. Już dziś zapraszam do zapoznania się ofertami pracy, które można znaleźć na naszej stronie internetowej – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
Rekordowy rok 2022 i nowe połączenia
2022 rok jest nie tylko sukcesem inwestycyjnym Kolei Dolnośląskich, ale także przewozowym. Z usług przewoźnika skorzystała w tym okresie rekordowa liczba 16 milionów pasażerów. To o prawie dwa miliony więcej niż przed pandemią. W 2019 roku KD przewiozło 14,1 mln osób.
W marcu 2022 roku pociągi powróciły na trasę do Świdnicy przez Sobótkę. Na torach pojawiły się hybrydy Kolei Dolnośląskich. Szybkie połączenie z centrum zyskali nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Połączenie kolejowe alternatywną trasą z Wrocławia do Świdnicy było oczekiwane przez mieszkańców południowej części stolicy Dolnego Śląska, ale również Bielan Wrocławskich, Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy, którzy zyskali bezpośrednie połączenia do stacji Wrocław Główny.
Po 22 latach kolej wróciła również do Chocianowa położonego na pograniczu Borów Dolnośląskich. Połączenie odbywa się w relacji Legnica – Chocianów – Legnica. Tylko w styczniu do pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji w Chocianowie wsiadło i wysiadło 12 tys. pasażerów. Połączenia zostały również wznowione na tzw. Nadodrzance, dzięki czemu pociągami KD dotrzemy z Wrocławia do Głogowa przez Wołów, Brzeg Dolny i Ścinawę.
Sto milionów podróży na 15-lecie Kolei Dolnośląskich
Koleje Dolnośląskie obchodzą w 2023 roku swoje 15-lecie. W tym roku odbędzie się również 100-milionowa podróż pociągiem dolnośląskiego przewoźnika. Przewoźnik oczekuje, że dojdzie do niej jeszcze w pierwszej połowie roku.
– Ten rok dla Kolei Dolnośląskich jest szczególny i postaramy się, by dał się zapamiętać jako wyjątkowy. Dlatego już dziś mogę zdradzić, że z okazji jubileuszu szykujemy kilka niecodziennych wydarzeń. Po zakończeniu budowy naszej hali serwisowej zorganizujemy na tym terenie dzień otwarty dla wszystkich chętnych. Miłośnicy podróży koleją będą mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w praktyce, podczas weekendowego wyścigu pociągiem. Zaprosimy też na jubileuszową wystawę z okazji 15-lecia KD, którą przygotowujemy wspólnie z Muzeum Miedzi w Legnicy. To jednak nie wszystkie tegoroczne atrakcje, jakie przygotowujemy dla Dolnoślązaków, ale dziś więcej zdradzić nie mogę. Na pewno będzie ciekawie – dodaje Bartłomiej Rodak.
Źródło: Koleje Dolnośląskie
FOT. KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE S.A.