Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała wizualizację końcowego odcinka drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy polsko-czeskiej w Lubawce, z najdłuższymi w kraju podziemnymi tunelami. GDDKiA informuje również, że po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac przy budowie.
W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa, dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Powstaną także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.
W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków usunięto prawie 190 tys. m3 humusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, a w początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Wykonywane jest zabezpieczanie skarp na portalach przed rozpoczęciem tunelowania techniką górniczą.
W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 50% wycinki drzew i krzewów. Ponadto wykonano ok. 25 % planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją. W celu realizacji tuneli, oprócz odhumusowania rejonu obiektów, rozpoczęło się przygotowanie budowy zaplecza pod ich budowę, dostawy specjalistycznego sprzętu i przygotowania dróg dojazdowych.
Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2023 r.
Tymczasem już dziś zobacz przebieg S3 odcinek Bolków – Kamienna Góra i lokalizację tunelu TS-26.
Źródło: GDDKiA
FOT. GDDKiA
FILM YOUTUBE.pL/ GDDKiA