PWSZ_prezentacje
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  kultura  >  Current Article

W piątek ogólnopolskie święto młodego malarstwa w Legnicy

Przez   /   23/11/2016  /   No Comments

Galeria Sztuki w Legnicy zapowiada finisaż 26. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2016, podczas które zostaną ogłoszone nazwiska zwycięzców tegorocznego konkursu.  To już 25 listopada o godz. 18. Gośćmi będą artyści, których prace można oglądać do 11 grudnia w Galerii Sztuki na pl. Katedralnym oraz Galerii Ring w Rynku. 

Galeria Sztuki w Legnicy jest organizatorem PROMOCJI od 26 lat. Do tegorocznego konkursu 56 artystów zgłosiło 168 prac.

Jury w składzie:
Ryszard Grzyb – artysta malarz, w przeszłości związany z warszawską Gruppą,
Anna Kania-Saj – krytyczka sztuki, redaktor w czasopiśmie artystycznym FORMAT,
Dorota Monkiewicz – dyrektor Muzeum Współczesnego we Wrocławiu,
Wojciech Leder – artysta malarz, wykładowca na ASP w Łodzi,
Zbigniew Kraska – dyrektor Galerii Sztuki w Legnicy
w obecności Dariusza Kawczyńskiego – kuratora wystawy
zakwalifikowało do II tury konkursu 32 artystów z 80 pracami.

Zakwalifikowani artyści to:

Zofia Adamiak, Mirela Bukała, Michał Cygan, Martyna Czop, Grażyna Daniel, Jagoda Dobecka,
Magdalena Domalewska, Magdalena Dreścik, Agnieszka Gogola, Rua Golba, Ksenia Gryckiewicz, Barbara Jasiulis-Gołdyn, Aleksandra Kalisz, Alicja Klimek, Magdalena Kościsz, Edyta Kowalewska, Magdalena Kowalewska, Monika Krasoń, Weronika Kwiatkowska, Karolina Lewosz, Maciej Nowacki, Ignacy Oboz, Iwona Ogrodzka, Karolina Pierchała, Barbara Rej, Martyna Rejczak, Sonia Serafin, Izabela Skierska, Marta Szymielewicz, Magdalena Tchórz, Dominika Walczak, Marta Wawrzynowicz.

Spośród nich na posiedzeniu w dn. 4 listopada jury wyłoniło laureatów PROMOCJI 2016, których nazwiska poznamy 25 listopada na uroczystym „finisażu” z udziałem finalistów konkursu.

W pracach nadesłanych na konkurs “Promocje 2016” znalazła odzwierciedlenie różnorodność stylistyczna współczesnego malarstwa. Obrazy przedstawione do konkursu pokazały, że w chwili obecnej nie ma  jednego wyróżniającego się stylu czy tendencji, która pociągnęłaby za sobą większą grupę naśladowców. Pośród tych prac występują obok siebie obrazy abstrakcyjne i realistyczne, ekspresyjne i wykonane przy użyciu szablonów. Całość można podzielić na dwie grupy różniące się podejściem do tego czym jest obraz. Pierwsza grupa to obrazy, w których malarze skupiają się na wartościach malarskich, a forma obrazu jest celem samym w sobie. Drugą grupę stanowią prace, gdzie przedstawienie, zawartość treściowa jest dominująca, a forma jest jedynie nośnikiem tej treści. Pomijając jednak wszelkie próby kategoryzacji, z pewną satysfakcją należy odnotować, iż młode malarstwo w wydaniu tegorocznych absolwentów polskich akademii sztuki zaskakuje świeżością i nowymi pomysłami.

Propozycje Magdaleny Golby (ASP Warszawa) i Grażyny Daniel (ASP Katowice) zachęcają do myślenia na temat skali przedstawienia najwłaściwszej dla danego tematu. Realizacje te pokazują, że wybór odpowiednich środków dla danego tematu jest konieczny. Czasem rezygnacja z tradycyjnej formy obrazu jest jedynym właściwym rozwiązaniem.

Zestaw obrazów Magdaleny Golby wyróżnia się koncepcją odważną i bardzo całościową. Odwaga i swoboda malarskiego gestu połączona z trafnym wyborem tworzywa obrazu doskonale współgra z refleksją egzystencjalną oraz krytycznym odniesieniem do problemów procesu kształcenia i młodego człowieka zmuszonego w nim funkcjonować. Treść i forma dopełniają się tu w sposób nie budzący wątpliwości.

Praca Grażyny Daniel jest rodzajem malarskiego dziennika. Używa ona materiałów nadających się do pracy w podróży. Oryginalna koncepcja kolekcjonowania wrażeń, notatek, które w przyszłości staną się elementami rozległej kompozycji przekonuje i zaskakuje świeżością. Ten jeszcze obraz, czy też może już instalację, można czytać jak książkę, a równocześnie podjąć grę proponowaną przez autorkę i potraktować jej pracę jako rodzaj kolażu czy puzzli, który pozwala na tworzenie dowolnych układów kompozycyjnych.

Obrazy Iwony Ogrodzkiej (ASP Wrocław) zwracają uwagę swoją wyrazistą formą połączoną ze swobodnym gestem. Ciekawe jest zestawienie ekspresyjnego gestu malarskiego ze zwartą, syntetyczną formą figury. Tytuły tych prac naprowadzają na treść. Widoczne jest poszukiwanie swojej formy, zdecydowanie i trafność rozstrzygnięć malarskich. Artystka przedstawia schematycznie na płótnach „Blok”, ”Kościół” i „Stodołę”, z których wylewa się nieprzyjemna, tłusta materia farby. Można tu zauważyć, że najciekawszy pomysł młodej artystki na malarstwo to zastosowanie w sposób brutalny pierwotnych mocy malarskiego medium, co oznacza oparcie się na najprostszym, wręcz szkolnym, instrumentarium obrazowania. Mamy tu zatem atakowanie płótna nieskomplikowanym, ale intensywnym kolorem, przeciwstawienie grubości farby głównego motywu płaskiemu, pokolorowanemu tłu, a wreszcie schematycznie wyrysowane bryły budynków, z których wylewają się wspomniane wcześniej tłuste „jęzory”. A jednak takie, zdawałoby się, niewyrafinowane malarstwo jest żywe i działa niesłychanie energetycznie.

W wielu autorskich propozycjach tegorocznych PROMOCJI widać twórcze nawiązanie do historycznych już stylów i technik. Dobrym przykładem są tu prace Marty Wawrzynowicz (ASP Gdańsk) zwracające uwagę precyzją warsztatową. Prace te z pozoru mogą wydać się reprodukcjami tradycyjnych motywów. W rzeczywistości to warsztatowe arcydzieła w bardzo „malarski” sposób ukazujące choćby gamę szarości od czerni do bieli. Innym przykładem są tu prace Karoliny Pierchały (Uniwersytet Śląski – Instytut Sztuki w Cieszynie) – również świetne warsztatowo wariacje na tradycyjne malarskie tematy, niemniej jednak przemycające w treści przewrotne spostrzeżenia o bardzo współczesnej rzeczywistości społecznej.

Obrazy Martyny Czop (ASP Warszawa) to połączenie malarskiego gestu z uporządkowaną strukturą obrazu. Duża kultura kolorystyczna i swobodny gest malarski zwracają na siebie uwagę. Mniejszy obraz będący otwartą kompozycją, jakby improwizacją na temat płynących energii daje się oglądać wielokrotnie. W finezyjny sposób nawarstwia i łączy różnorodne struktury plam.

Nie sposób pominąć też zestawu Macieja Nowackiego (AS Szczecin). Dwa różne obrazy. Jeden gęsty i mocno zrytmizowany, przestrzenny, namalowany w bielach i szarościach. Drugi leki, bladożółty, płaski. To zestawienie tworzy trzecią jakość, która wyróżnia ten zestaw spośród innych prac.

Na tegorocznych PROMOCJACH pojawiła się cała gama różnorodnych stylów malarskich, spory przekrój zróżnicowanych pomysłów, a także bogactwo kreacji formalnych. Najważniejsza jednakże jest zaprezentowana tu chęć tworzenia, rozwijania się i dążenia do coraz lepszych rezultatów w trudnym zawodzie artysty malarza. Tegoroczni kandydaci zapowiadają się świetnie, więc pozostaje im życzyć, aby nie poddali się w uprawianiu tego trudnego, ale pięknego zawodu z powołaniem.

Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy

FOT. GALERIA SZTUKI W LEGNICY (praca Barbary Rej, “Tryptyk Transfer”)

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 2708 dni temu dnia 23/11/2016
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Listopad 23, 2016 @ 3:31 pm
  • W dziale: kultura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

SONY DSC

“Kartoteka” Różewicza, odkodowana po 62 latach

Read More →