Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  kultura  >  Current Article

“Performance – instrukcja obsługi”. Spotkanie pierwsze

Przez   /   31/05/2017  /   No Comments

Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Artystycznych i Kulturalnych NETCETERA oraz Galeria Sztuki w Legnicy zapraszają na pierwsze spotkanie pn. Historie opowiadane, organizowane w ramach projektu „Performance – instrukcja obsługi”, które odbędzie się w najbliższy piątek, 2 czerwca o godz. 18:00 w Galerii RING (Rynek 12).

Projekt „Performance – instrukcja obsługi” jest cyklem prezentacji i wystaw poświęconych problematyce performance, ujętych w czterech odrębnych blokach tematycznych: “historie opowiadane”, “performance i nowe technologie”, “ciało”, “rytm i struktura”. Na poszczególne odsłony cyklu składać się będą: performance wykonywany na żywo przed zgromadzoną publicznością, autoprezentacja artysty wraz z komentarzem do własnej twórczości, dyskusja moderowana przez prowadzącego spotkanie oraz pokazy wideo, prezentujące dokumentację performance’ów. Projekt podsumuje katalog dokumentujący jego przebieg oraz wystawa wszystkich artystów biorących udział w całym cyklu.

 

W programie I bloku HISTORIE OPOWIADANE: performance w wykonaniu Ewy Zarzyckiej i Tomasza Szramy, pokaz filmu Remis Andrzeja Mary oraz dyskusja z udziałem Dariusza Fodczuka, Ewy Zarzyckiej, Tomasza Szramy, Jolanty Ciesielskiej i Zbigniewa Kraski.

Jolanta Ciesielska – krytyk i historyk sztuki, kurator wystaw, członkini jury przeglądów i konkursów malarstwa, m.in. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, legnickiego OPMM PROMOCJE. Kurator II Międzynarodowego Biennale Sztuki, Łódź Art Center 2006. Autorka wielu tekstów krytycznych o sztuce, publikacji krytycznych, jak i podręczników szkolnych.

Małgorzata Dancewicz – absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (studia magisterskie). Obecnie doktorantka na kierunku kulturoznawstwo w zakresie performatyka na Uniwersytecie Wrocławskim. Autorka tekstów i scenariuszy performansów, kuratorka projektów performatywnych, prowadzi również działalność naukową. Kształciła się wokalnie, między innymi pod kierunkiem Olgi Szwajgier. Jej zainteresowania twórcze koncentrują się wokół związków sztuki performans i nowych technologii oraz wpływu audiowizualności na rozwój sztuk performatywnych. Swoje sceniczne oraz naukowe działania prezentowała między innymi w ramach Wrocław Industrial Festival, Gender Music Voice w Institut für Musikwissenschaft w Wiedniu i w wielu innych.

Dariusz Fodczuk – absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie; jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów performance w Polsce. Zajmuje się także rzeźbą, malarstwem, sztuką wideo oraz działalnością kuratorską. Współorganizator Międzynarodowego Festiwalu Sztuki “Interakcje” organizowanego w Piotrkowie Trybunalskim, a także organizator bielskiej edycji “Interakcji” i kurator bloku performance Międzynarodowego Festiwalu „Global Communication” w Centrum Kultury Elektrownia (Radom 2009 r.). Był pomysłodawcą i kuratorem Bielskiego Festiwalu Sztuk Wizualnych w Bielsku Białej, zorganizowanego przez Galerię Bielską BWA (2007).

Zbigniew Kraska – absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim i muzeologii (historia sztuki) na Uniwersytecie Jagiellońskim, od 1998 r. dyrektor Galerii Sztuki w Legnicy (wcześniej dyrektor Muzeum Regionalnego w Jaworze i wicedyrektor Muzeum Archeologicznego we Wrocławiu), kurator wystaw, autor tekstów krytycznych.

Andrzej Mara – student Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, artysta-performer.

Tomasz Szrama – absolwent ASP we Wrocławiu. Od 1996 r. mieszka w Helsinkach w Finlandii. Szrama stosując metody performance działa na pograniczu kilku obszarów sztuki, m.in. fotografii, wideo i sztuki żywej. Performance’m, który ostatecznie zdominował kierunek jego praktyki artystycznej, zajmuje się od 1995 r. Charakterystyczną cechą jego twórczości jest wykorzystywanie widzów, aktywne uczestnictwo publiczności i improwizacja. Tego rodzaju strategia osadza jego wystąpienia w tradycji sztuki performance, rozumianej jako dyscyplina procesualna, gdzie istotny jest sam moment kreacji. Artysta często stawia się w trudnych i niedorzecznych sytuacjach. Szrama podejmował próbę samobójczą przez powieszenie się przy pomocy balonów napełnionych helem, przeleciał samolotem pasażerskim z własnym spadochronem i stał na zatłoczonej weneckiej ulicy całkowicie unieruchomiony za pomocą gipsu. Ważnym motywem jego prac jest podróż, zaufanie w relacjach międzyludzkich i wpisana we wszystkie akcje możliwość osobistej porażki. Szrama regularnie zapraszany jest jako artysta performance na festiwale artystyczne. Prezentował performance w Europie, Azji i obu Amerykach. Od 2005 organizuje prezentacje sztuki performance. Pracuje jako producent, organizator i kierownik techniczny działań artystów w ramach HIAP– Helsinki International Artist Programme.

Ewa Zarzycka – absolwentka Katedry Grafiki Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby PWSSP (obecnie ASP) we Wrocławiu, 1973-78; od 2008 r. wykładowczyni na Wydziale Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu; artystka performance, twórczyni rysunków i instalacji. Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków, Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Stowarzyszenia Festiwal Brunona Schulza.

Koordynatorzy i kuratorzy cyklu: Małgorzata Dancewicz, Dariusz Fodczuk

Źródło: Galeria Sztuki w Legnicy

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 266 dni temu dnia 31/05/2017
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Maj 31, 2017 @ 12:22 pm
  • W dziale: kultura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

puzyna2018_0

“Kamyk Puzyny 2018″ dla Teatru Modrzejewskiej

Read More →