basen jawor
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  wiadomości  >  Current Article

“Magiczna Legnica”. Była duma, zostanie wstyd?

Przez   /   19/12/2017  /   1 Comment

Wszyscy cieszyliśmy się, gdy we wrześniu Legnica została nagrodzona za najlepszą kampanię promocyjną w kraju. Teraz okazuje się, że niektóre graficzne elementy tej kampanii są jak skóra ściągnięta z o pięć lat starszej kampanii Torunia. Na banerze “Magiczna Legnica” zastosowano motyw, kompozycję, kolorystykę z plakatu “Toruń porusza” z roku 2012. Nawet czcionka jest ta sama.

W grudniu 2016 roku ratusz z pompą zainaugurował kampanię “Magiczna Legnica”, bazującą na twórczości malarza Jarosława Jaśnikowskiego. Jaśnikowski – czołowy polski przedstawiciel realizmu magicznego w malarstwie – na zamówienie urzędu miasta stworzył cykl obrazów, na których legnickie budowle i detale architektoniczne przybrały kształt przedziwnych statków powietrznych, machin, wehikułów.

Baner strony “Magiczna Legnica” niepokojąco przypomina plakat kampanii promocyjnej “Toruń porusza”  stworzony pod koniec 2011 roku przez toruńską graficzkę Monikę Bojarską dla Urzędu Miasta w Toruniu. Oba projekty mają tę samą kompozycję i operują podobną paletą kolorów (niebieskości, żółcie, beże). Na obu w tym samym miejscu pojawia się kobieca twarz zwrócona profilem w lewą stronę i zespolona z miksem symboli konkretnego miasta w formie futurystycznej machiny. Prawą część baneru zajmuje napis “Magiczna Legnica” wykonany dokładnie tą samą czcionką, co hasło “Toruń porusza” po prawej stronie plakatu autorstwa Moniki Bojarskiej.

Plagiat? Jako pierwszy to pytanie publicznie postawił toruński dziennikarz Adrian Aleksandrowicz, gdy Polskę obiegła wiadomość, o przyznanej Legnicy grand prix Kryształy PR za najlepszą kampanię promocyjną roku 2017.

- Gdy zobaczyłem projekt “Magiczna Legnica”, od razu wydał mi się on znajomy – mówi Aleksandrowicz w rozmowie z Andrzejem Andrzejewskim z Radia Wrocław. – Kiedy napisalismy o tych podobieństwach na portalu “Dzień Dobry Toruń”, to posypała się lawina komentarzy. Internauci zastanwaliali się, jak to jestmożliwe, że organizator tak prestiżowej i coraz bardziej znanej gali w środowisku promocji i PR nie zweryfikował autentyczności pomysłu prac nominowanych, a już tym bardziej pracy zwycięskiej.

Konkurs “Kryształy PR” organizuje Grupa PRC. Jego celem jest – jak czytamy na stronie firmy – “promowanie i nagradzanie najbardziej wartościowych inicjatyw Jednostek Samorządów Terytorialnych i organów Administracji Państwowej jako inspiratorów kreatywnych działań i rozwiązań.”. Zanim we wrześniu 2017 roku uznano “Magiczną Legnicę” za najbardziej kreatywną kampanię promocyjną w Polsce Sebastian Chachołek – założyciel i prezes Grupy PRC, a zarazem jeden z członków kapituły konkuru – otrzymał z legnickiego ratusza zlecenie na “przeprowadzenie ewentu w ramach projektu “Magiczna Legnica” – malowanie obrazu “Magiczna Legnica” za kwotę 4.920 ał. Ewent odbył się w grudniu 2016 r. w Muzeum Miedzi w Legnicy.

Według rzecznika legnickiego ratusza można mówić o artystycznej inspiracji pracą Moniki Bojarskiej, ale nie o plagiacie. Jak tłumaczy w Radiu Wrocław Arkadiusz Rodak, kolorystyka jest modna, czcionka powszechnie dostępna, niezastrzeżona, twarz jak twarz – Jaśnikowski malował podobne już wcześniej.

Mimo kontrowersji, jakie budzi oprawa graficzna kampanii “Magiczna Legnica”, warto podkreślić, że zorganizowane w jej ramach wydarzenia – spacery po magicznej Legnicy,  animacje, konkursy – spotykały się z przychylnym odbiorem mieszkańców. Czy magia prysła i zostanie po niej sam niesmak?

FOT.  URZĄD MIASTA W LEGNICY/

 

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 306 dni temu dnia 19/12/2017
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Grudzień 19, 2017 @ 2:44 pm
  • W dziale: wiadomości

1 komentarz

  1. Michał pisze:

    Pytanie – czy pan Rodak wiedział wcześniej o inspiracji, jaką był toruński projekt? No i to zlecenie dla p. Chachołka. Czyżby jeszcze jeden konkurs-wydmuszka, którego laureaci sami płacą za przyznane trofea?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

letni

Cztery oferty w przetargu na remont Teatru Letniego

Read More →