Kraina
Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  styl życia  >  Current Article

Jak zwrócić niechciany świąteczny prezent?

Przez   /   07/01/2013  /   No Comments

Znalazłeś pod choinką prezent, który Ci się nie podoba? Sprawdź jak go zwrócić do sklepu. Nie zawsze jest to proste.

Agnieszka Romanowska, legnicki Miejski Rzecznik Konsumentów, pisze, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć towaru zgodnego z umową tylko dlatego, iż konsumentowi się on nie podoba lub nie pasuje. Na rynku istnieją jednak sprzedawcy, którzy dbając o renomę firmy, gwarantują przyjmowanie zwrotów w określonym, wskazanym przez siebie czasie. Pamiętać należy, że jest to wyłącznie ich dobra wola. Przepisy prawne nie przewidują bowiem możliwości dokonywania zwrotów towarów pełnowartościowych.

Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy produkt nabyty został poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup od akwizytora) lub na podstawie umowy zawartej na odległość (np. z katalogu wysyłkowego lub przez internet). Wówczas konsumentowi przysługuje prawo rezygnacji z towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni kalendarzowych od zawarcia umowy. W takim przypadku wystarczy przed upływem 10 dni wysłać listem poleconym oświadczenie na piśmie oraz zwrócić towar. Sprzedawca ma wówczas obowiązek niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 14 dni) zwrócić całą uiszczoną przez nas kwotę.

Zawsze natomiast przysługuje konsumentowi prawo reklamowania towaru wadliwego, czyli niezgodnego z zawartą umową kupna-sprzedaży. Niezgodność towaru z umową to przede wszystkim niekompletność rzeczy oraz wadliwość produktu. Towar jest niezgodny z umową, jeśli nie nadaje się do tego, do czego jest zwykle używany. Jest też niezgodny z umową, jeśli nie ma właściwości, jakie powinny cechować taki produkt lub o jakich zapewniał sprzedawca lub producent, np. podczas dokonywanych zakupów lub w oznakowaniu towaru czy w reklamie. Produkt nie jest też zgodny z umową, jeśli został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę, ale też przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

W razie wykrycia niezgodności towaru z umową, konsument może najpierw żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy, niewadliwy egzemplarz. Gdy sprzedawca w odpowiednim czasie (nie ma tu sztywnego terminu, a zależy on od właściwości nabywanego towaru) nie dokona naprawy albo wymiany, bądź okażą się one niemożliwe, to wtedy kupujący może skorzystać z  prawa do obniżenia ceny, a nawet odstąpić od umowy i zażądać zwrotu wartości rzeczy. Ta ostatnia możliwość nie dotyczy przypadków, gdy stwierdzona wada jest nieistotna.

Konsument powinien mieć świadomość, że sprzedawca nie odpowiada za taką niezgodność, o której kupujący wiedział w momencie transakcji, albo ? oceniając rozsądnie ? powinien był wiedzieć. Prawo do reklamowania towaru z tytułu niezgodności z umową przysługuje przez dwa lata od chwili zakupu. Konsument zobowiązany jest jednak zgłosić ten fakt  sprzedawcy w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia nieprawidłowości oraz posiadać pisemne potwierdzenie złożenia reklamacji.

    Drukuj       Email
  • Publikowany: 4125 dni temu dnia 07/01/2013
  • Przez:
  • Ostatnio modyfikowany: Styczeń 7, 2013 @ 1:58 pm
  • W dziale: styl życia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


* Wymagany

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also like...

Storyly 1200x1200_ (1)

Pobiegnij w Rossmann Run z aplikacją i zdobądź atrakcyjny rabat na zakupy

Read More →